Havainnekuva: Verstas Arkkitehdit

Sairaalahankkeet etenevät hyvällä hapella Rovaniemellä ja Vaasassa

Are on mukana kahdessa isossa sairaalahankkeessa: Rovaniemellä laajennetaan ja saneerataan Lapin keskussairaalaa ja Vaasaan nousee Vaasan keskussairaalan yhteyteen uusi H-talo. Molemmat ovat Arelle mittavia hankkeita, ja niiden rakennustyöt ovat edenneet koronakevään poikkeusoloista huolimatta hyvin.

Rovaniemellä Are on mukana allianssihankkeessa, jossa laajennetaan ja modernisoidaan Lapin keskussairaalan Kuuma-sairaalaa, psykiatrista yksikköä ja rakennetaan uusi pysäköintitalo ITU-sairaalahankkeessa. Hankkeen nimi tulee sanoista: Inhimillisesti Tehokas Uusi sairaala. Työt siirtyivät suunnittelupöydältä rakennusvaiheeseen varsin poikkeuksellisena aikana keskellä koronakevättä.

- Hanketta on suunniteltu yli vuosi, kuokka laitettiin maahan nyt huhtikuun alussa. Hommat starttasivat suunnitellusti. Koronavirus eivätkä edes Lapin tulvat häirinneet rakennustöiden aloittamista, kertoo Oulun aluejohtaja Jouni Riikola.

Tähän mennessä rakennusprojektissa on tehty tilaa uudelle: vanhoja viemärirunkoja on siirretty uuden edestä, väliaikaisia pumppaamoja on rakennettu. Hommia on paiskittu myös sairaalarinteelle nousevalla parkkihallilla, joka valmistuu jo kesällä 2020.

- Tällä hetkellä työmaalla työskentelee parisenkymmentä arelaista, kiivaimmillaan talotekniikan uusimistyöt ovat vuoden päästä, jolloin henkilömäärä myös tuplaantuu, ellei jopa triplaannu, Riikola toteaa.

Rovaniemen sairaalahanke on valtava – keskussairaalan laajennuksen kokonaiskustannuksen arvioidaan olevan 138 miljoonaa euroa. Are vastaa allianssiprojektissa talotekniikasta, jonka osuus kokonaisuudesta on 35 miljoonaa. Projekti valmistuu vuonna 2023, jolloin lappilaiset pääsevät uuteen huippumoderniin sairaalaansa.

- Tämä sairaalaprojekti on alueellisesti erittäin merkittävä, sillä se koskettaa maantieteellisesti koko Pohjois-Suomea. Uskon, että asiakkaat ja käyttäjät tulevat huomaamaan eron entiseen: uusi sairaala on nykyaikainen ja mukava. Talotekniikan avulla luodaan tasaiset olosuhteet, jossa ilma on raikasta ja puhdasta ja lämpötila säädetään tarkasti. Rakennusmateriaalit ovat huipputasoa, kertoo Riikola.

Toimiva sairaala tehdään yhdessä

ITU-hanke toteutetaan allianssimallilla, jossa ovat mukana Lapin sairaanhoitopiirin lisäksi Verstas Arkkitehdit, Granlund, Geobotnia, WSP, L2 Paloturvallisuus Oy, YIT ja Are. Allianssi on rakentamisen urakkamuoto, jossa suunnitelmista, rakentamisesta, aikataulusta, kustannuksista, laadusta sekä riskeistä vastataan yhdessä. Kyseessä on Lapin ensimmäinen allianssina toteutettava hanke.

- Allianssi on ehdottomasti paras urakkamuoto tällaiseen isoon sairaalahankkeeseen. Olemme heti alusta asti päässeet kuulemaan käyttäjien sairaalaan teknisen henkilöstön toiveita, näin voimme tuottaa loppukäyttäjille entistä parempaa lisäarvoa. Allianssi hitsaa myös koko rakennusporukan yhteen, olemme kaikki samassa veneessä. Jos projekti onnistuu, kaikki hyötyvät, jos epäonnistuu, kaikki kärsivät sen kukkarossaan, Riikola toteaa.

Vaasaan rakennetaan sairaalaa tulevaisuuden vaatimuksiin

Vaasan keskussairaalan alueelle nousee kovaa vauhtia uusi H-rakennus, jonka rakentamisessa Are on mukana Bothnia High 5 -projektiallianssissa YIT:n aliurakoitsijana. Kyseessä on niin ikään iso projekti, joka oli sopimusta tehtäessä Aren suurin rakennushanke ennen kuin Rovaniemen projekti ja Blominmäen jätevesipuhdistamo kiilasivat ohi. H-talossa Are vastaa kaikesta talotekniikasta.

- Tekeminen on vauhdissa, korona hidasti hetkeksi parin aliurakoitsijan asentajaresurssien saamista työmaalle, mutta työvaiheita muuttamalla haitta minimoitiin. Poikkeustilanne ei ole muuten töihin vaikuttanut, mutta toki turvaetäisyydet otetaan työmaallakin huomioon ja taukotiloja on jaettu niin, että porukan määrä ei ole liian iso. Työmaalla työskentelee tällä hetkellä 20 arelaista, ja määrä myös kolminkertaistuu vielä ennen sairaalan valmistumista vuoden 2022 elokuussa, toteaa Vaasan aluejohtaja Petri Alapelto.

Uusi H-rakennus yhdistää erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon maakunnallisia sekä yksityisiä palveluita. H-talosta suunnitellaan muunneltavaa sairaalaa, joka taipuu erilaisiin tulevaisuuden tarpeisiin.

Kymmen kerroksinen H-uudisrakennus nousee Vaasan keskussairaalan yhteyteen Hietalahteen. Valmistuttuaan H-talo on älykäs sairaalarakennus, jonka tilat ovat nykyaikaiset ja rakennuksessa on valmiudet tulevaisuuden teknologian hyödyntämiseen.

- Maailman parasta tai vähintään Suomen parasta sairaalaahan tässä rakennetaan. Automaatiojärjestelmät ovat huippuluokkaa, kiinteistöhallintajärjestelmien automaatiossa mennään uusimmalla mahdollisella tekniikalla. H-rakennuksen tiloista tehdään viihtyisät, terveet ja turvalliset, kehuu Alapelto.

Kuva:

Bothnia High 5 kuvapankki