Hankkeen taustalla on ​syksyllä 2019 toteutettu mittaus, jossa älyvaateteknologian avulla selvitettiin eri työvaiheiden kuomittavuutta asentajan työssä.

Työkaluja kestävään työhön arelaisille

Are käynnistää asennustyön ergonomiaan keskittyvän hankkeen, jonka tavoitteena on tarjota työkaluja paremman työkyvyn ylläpitoon.

Tuki- ja liikuntaelinsairaudet ovat yleisiä talotekniikka-alalla. Erityisesti fyysisesti kuormittavassa työssä ne aiheuttavat sairauspoissaoloja ja työkyvyttömyyttä. Puutteellinen fyysinen kunto altistaa myös herkemmin tapaturmille.

Käynnistyvän hankkeen tavoitteena on kiinnittää huomiota arelaisten työkyvyn ylläpitoon ja työssä jaksamiseen. Syksyn mittaan työntekijöille viestitään aktiivisesti työkykyä ja ergonomiaa tukevista teemoista sekä tarjotaan esimiehille ja työntekijöille tukimateriaaleja, jotka on laadittu yhteistyössä työfysioterapeutin ja muiden aihealueiden ammattilaisten kanssa. Aihekokonaisuus on pilkottu neljään teemaan:

• elpymisliikkeet, vastaliikkeet ja työasennot
  • niska-hartia-alueen kuntoutus
  • selkä ja jalat – omatoiminen harjoittelu
  • palautuminen, lepo ja ravinto

Hankkeen taustalla on syksyllä 2019 toteutettu mittaus, jossa älyvaateteknologian avulla selvitettiin eri työvaiheiden kuomittavuutta asentajan työssä. Mittauksella selvitettiin, mitkä työvaiheet ja -menetelmät ovat kuormittavimpia ja miten raskaimpien työvaiheiden kuormitusta voisi hallita.

Are seuraa hankkeen tuloksia ja viestii siitä lisää syksyllä.