Havainnekuva: Sokos Hotels

ARE sähköistää Vaasan ikonisen Original Sokos Hotel Royal -hotellin – 4 500:n led-valaisimen ohjelmoinneilla säästöä energiankulutukseen

Osuuskauppa KPO uudistaa vaasalaishotelli Original Sokos Hotel Royalin kahdessa vaiheessa vuosien 2023–2025 aikana. Talotekniikkayritys ARE toteuttaa sähkösaneerauksen hankkeen ensimmäisessä vaiheessa uudistettavaan hotellin noin 13 000 m²:n suuruiseen torniosaan.

Vuoden mittainen sähköprojekti työllistää noin 20 arelaista. Uudistuva hotelli saa raikkaan ja tyylikkään ilmeen, ja sähköuudistuksiin sisältyy paljon moderneja ratkaisuja.

”Royal-hotelli on ikoninen ja tunnettu kohde Vaasan ydinkeskustassa, ja tiimimme pääsee toteuttamaan moderneja sähköratkaisuja uusimmalla tekniikalla. Sähköuudistuksella, led-valaisimilla ja valaistusohjausjärjestelmällä mahdollistamme asiakkaalle suuria energiansäästöjä. Liike- ja infrapunatunnistimilla vältetään esimerkiksi jatkuva valaistus hotellin tiloissa, kuten sen 139 hotellihuoneessa, sauna- ja uima-allasosastolla, toimistotiloissa sekä reilu 3 000 m2:n kokoisessa parkkihallissa”, ARE:n tuotantopäällikkö Jukka Pylväinen kertoo laajasta sähköprojektista.

Lisäksi ARE rakentaa hotellille oma sähkömuuntajan ja kojeistotilan. Hotellikiinteistö liitetään keskijänniteverkkoon, jolla saadaan pienemmät liittymäkustannukset.

”Rakennamme Vaasaan yhtä Suomen energiatehokkaimmista hotelleista. Ympäristöystävällisyys mahdollistetaan muun muassa maalämmöllä, aurinkoenergialla, modernilla talotekniikalla ja viemäriveden lämmön talteenotolla. Lisäksi hyödynnämme paikallisten yritysten innovatiivisia teknologiaratkaisuita. Yhteistyön sujuvuus isossa projektissa on tärkeää, ja kumppaniksemme olemme valinneet ARE:n tavoin luotettavia ja kokeneita tekijöitä”, Osuuskauppa KPO:n kiinteistöjohtaja Mika Mikkola sanoo.

Jukka Pylväinen
tuotantopäällikkö, ARE
jukka.pylvainen@are.fi

Mika Mikkola