Havainnekuvat Arkkitehtitoimisto Lukkaroinen Oy

Are valittiin toteuttamaan Kalajoelle rakennettavan Merenojan koulun talotekniikkaa

Are on allekirjoittanut sopimuksen YIT:n kanssa Merenojan yhtenäiskoulun LVI-, automaatio- ja sähkötöiden urakoinnista. Urakan arvo on noin 3,7 miljoonaa euroa. Merenojan koulu rakennetaan Joutsenmerkinnän kriteerien mukaisesti ja valmistuessaan sille tavoitellaan koulurakennuksille myönnettävää Joutsenmerkkiä.

Merenojan uusi yhtenäiskoulu rakennetaan nykyisen koulun tontille. Uuteen kouluun tulee ala- ja yläkoulun opetustilojen lisäksi lisätiloja lukiolle, hammaslääkärin vastaanottotilat sekä liikuntasali ja kaupungin vapaa-ajantoimen tiloja. Koulu on mitoitettu noin 1 000 oppilaalle ja 100 hengen henkilökunnalle. Hankkeen kokonaislaajuus on noin 13 000 brm2, josta liikuntahallirakennus on 2 421 brm2. Samassa yhteydessä Are saneeraa vanhan lukiorakennuksen sähköjä. Rakentaminen alkaa syksyllä 2018 ja valmistuu lokakuun 2020 loppuun mennessä.

-Aren tekemä tarjous vastasi parhaiten talotekniikkaurakalle asettamiamme hinta- ja laatukriteereitä. Rakennuksen on täytettävä tiukat ympäristövaatimukset, jotka edellyttävät muun muassa rakennuksen koko elinkaaren huomioimista ja hyvää sisäilman laatua, kertoo YIT:n aluejohtaja Marko Palonen.

-On hienoa päästä toteuttamaan Suomen ensimmäistä joutsenmerkittyä yhtenäiskoulua. Toimiva talotekniikka on avainasemassa tilojen energiatehokkuuden ja käyttömukavuuden näkökulmasta, kertoo hankkeesta vastaavan Kokkolan Aren yksikönpäällikkö Pekka Häggman.

Pekka Häggman, yksikönpäällikkö, Are Oy, p. 040 095 2551, pekka.haggman@are.fi

Are on Suomen suurin talotekniikkatalo. Koko elinkaaren kattavat talotekniikkaurakoinnin ja kiinteistön ylläpidon palvelut takaavat asiakkaidemme tilojen energiatehokkuuden ja miellyttävät sisäolosuhteet. Panostamme erityisesti älykkääseen tekniseen ylläpitoon ja kehittämäämme Are Sensus -matalaenergiajärjestelmään. Yli 100-vuotias Are-konserni työllistää noin 3 200 henkilöä. Palvelemme asiakkaitamme 35 toimipisteessä Suomessa, Ruotsissa ja Venäjällä, Pietarissa. www.are.fi