ARE varmistaa kestävät toimitusketjut ja ympäristövastuun hankinnoissaan

ARE varmistaa kestävät toimitusketjut ja ympäristövastuun hankinnoissaan

Vastuullisuus on tärkeä osa ARE:n toimintakulttuuria ja strategiaa. Oman päivittäisen toimintansa ohella talotekniikkayritys edellyttää myös kumppaneiltaan kestäviä valintoja ja toimintatapoja.

Talotekniikkayritys ARE edellyttää toimittajiltaan ja alihankkijoiltaan sitoutumista ARE:n vastuullisuusperiaatteisiin ja eettisiin ohjeisiin. Lisäksi palvelutoimittajilta ja alihankkijoilta edellytetään kuulumista Vastuu Group Oy:n Luotettava Kumppani -ohjelmaan.

”Haluamme varmistaa, että vastuullisuus toteutuu myös toimitusketjuissamme, joten jatkossa edellytämme kaikkia sopimustoimittajiamme sitoutumaan eettiseen ohjeistukseemme. Sen lisäksi, että eettiset ohjeemme sisältyvät hankintasopimuksiimme, lähetimme loppuvuodesta eettiset ohjeemme erikseen allekirjoitettavaksi lähes 300 suurimmalle toimittajallemme. Näistä 95,6 % on tähän mennessä allekirjoituksellaan sitoutunut noudattamaan ohjeitamme sekä valvomaan omien yhteistyökumppaneidensa toimintaa”, ARE:n vt. hankintajohtaja Mikael Väisänen kertoo.

Eettisten ohjeiden rikkominen on aina vakava ja olennainen sopimusrikkomus ja voi johtaa sopimuksen purkamiseen sekä vahingonkorvausvastuuseen. Ohjeiden noudattamista varmistetaan säännöllisesti toteutettavilla auditoinneilla.

Ympäristönäkökulmat korostuvat entistä enemmän myös hankinnoissa

Elinkaarikestävyyden huomioiminen hankinnoissa edellyttää kokonaisvaltaista lähestymistapaa, joka kattaa tuotteen tai palvelun koko elinkaaren alkuperästä sen loppukäyttöön ja hävittämiseen asti. Materiaalien tuotantoon ja kuljetukseen liittyvät päästöt voivat vaihdella suuresti riippuen raaka-aineesta, sen alkuperästä ja tuotantoprosessista.

”ARE pyrkii rakentamaan pitkäaikaisia kumppanuuksia toimittajien ja alihankkijoiden kanssa, jotka jakavat sen arvot ja sitoutuvat kestävään kehitykseen. Tämä mahdollistaa yhteistyön kehittämisen ja parempien ratkaisujen löytämisen yhdessä”, kertoo Väisänen.

ARE pyrkii vähentämään myös omasta toiminnastaan aiheutuvia päästöjä. ARE on esimerkiksi vaihtanut tuotantoautoissaan käytettävän polttoaineen uusiutuvaan dieseliin, ja toimipisteiden sähkösopimukset on päivitetty hiilidioksidivapaaseen energiaan.

ARE on Suomessa perustettu perheyritys, jolla on yli sadan vuoden kokemus talotekniikasta. Tarjoamme ratkaisuja ja palveluita kiinteistön koko eliniälle aina uudiskohteiden talotekniikkaurakoinnista, ylläpitoon ja huoltoon, modernisointiin ja korjausrakentamiseen. Työskentelemme tiiviisti yhdessä asiakkaidemme kanssa löytääksemme parhaat ratkaisut, oli kyseessä sitten toimisto, kauppakeskus, hotelli, sairaala, asuinkiinteistö tai teollisuuslaitos. Panostamme älykkääseen talotekniikkaan, jolla varmistamme asiakkaillemme energiatehokkaat tilat ja tilojen loppukäyttäjille miellyttävät sisäolosuhteet, kustannustehokkaasti toteutettuina. ARE:lla on yhteensä noin 3 300 työntekijää Suomessa ja Ruotsissa, ja sen liikevaihto on noin 460 miljoonaa euroa. ARE on osa Conficap-konsernia. www.are.fi