Satavuotiaat perheyritykset tähtäävät vastuullisiin kiinteistöihin

Satavuotiaat perheyritykset tähtäävät vastuullisiin kiinteistöihin

ARE ja Enerz toteuttivat yhteistyössä energiahankkeen joukkoliikenneyritys Savonlinjalle. Kustannus- ja energiasäästöjä tuottava hanke toteutettiin Savonlinjan Savonlinnan toimipisteeseen.

Talotekniikkayritys ARE on Savonlinjan tavoin satavuotias suomalainen perheyritys. ARE:n ostettua Enerzin osake-enemmistön vuoden 2023 alussa, yritysten tarjonta vahvistui merkittävästi. Yhdessä ARE ja Enerz voivat tarjota kokonaisvaltaisia energiahankkeita saman katon alta, ja auttamaan asiakkaita omien tavoitteidensa saavuttamisessa hiilijalanjäljen pienentämiseksi.

”Savonlinjalla on liiketoiminnassaan korkeat ja vastuulliset ympäristötavoitteet, jotka ulottuvat heidän liikennekalustostaan myös perheyrityksen omistamiin kiinteistöihin. Modernisoimme Savonlinnan toimipisteen talotekniikan vastaamaan tämän päivän tavoitteita”, Enerzin suunnittelujohtaja Toni Myllyniemi kertoo.

Savonlinnan 1 150 neliön bussivarikko käsittää kolmen linja-auton huoltotilojen lisäksi toimistotilat ja kuljettajien taukotilat. Energiahankkeen muutostöihin sisältyi kiinteistöön toteutettu lämmitystavan uudistus, jossa öljylämmitys vaihdettiin moderniin ja energiatehokkaaseen ilma-vesilämpöpumppujärjestelmään. Lisäksi kiinteistöön tuli älykkään ohjauksen mahdollistava Schneider Electricin kiinteistöautomaatiojärjestelmä, ja ilmanvaihtokoneet sekä erillispuhaltimet uusittiin portaattomasti säädettäviksi, energiatehokkaiksi EC-puhaltimiksi.

Savonlinjan kiinteistömanagerina toimivan Pirkanmaan laatuisännöinnin Börje Leskinen kertoo olevansa tyytyväinen lopputulokseen. ”Haimme ympäristöystävällisiä ja kustannustehokkaita tapoja kiinteistön kehittämiseen. Enerziltä saimme kokonaisvaltaisen, rahoituksenkin huomioivan tarjouksen. Hankkeen toteutus ei häirinnyt liiketoimintaa, ja aikataulu piti suunnitellusti.”

Energiahanke on yksi satsaus Savonlinjan siirtymässä kohti hiilineutraalimpaa ja energiatehokkaampaa toimintaa.

”Olemme panostaneen paikallisliikenteen kalustomme sähköistykseen. Savonlinnan hanke oli ensimmäinen varikkokiinteistöihimme toteutettu energiahanke, ja kiinteistöjemme osalta matka kohti pienempää hiilijalanjälkeä jatkuu”, kertoo Savonlinjan toimitusjohtaja Harri Leskinen.

Toni Myllyniemi, Enerz
toni@enerz.fi

Börje Leskinen, Pirkanmaan laatuisännöinti
borje.leskinen@pirkanmaanlaatuisannointi.fi