Kuva: Sponda Oyj

Sponda valitsi Aren kauppakeskus Ratinan kiinteistön ylläpitoon

Tampereen suurin kauppakeskus, kauppakeskus Ratina, avaa ovensa huhtikuussa. Kokonaisuus käsittää yhteensä noin 53 000 neliömetriä liike- ja palvelutilaa sekä noin 140 liikettä. Sponda valitsi Aren Ratinan kiinteistön teknisen ylläpidon kumppanikseen.

Sponda on yksi Suomen suurimmista kiinteistöyhtiöistä. Yhtiön omistamiin kiinteistöihin lukeutuvat muun muassa Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevat kauppakeskus Forum sekä Makkaratalonakin tunnettu Citycenter, joissa Are hoitaa ylläpitoa.

- ”Kauppakeskusten ylläpito edellyttää tiivistä tiimityötä ja monipuolista teknistä osaamista. Are on pystynyt vastamaan tavoitteisiimme Helsingin keskustan kauppakeskusten osalta. Nämä referenssit ja kilpailukykyinen kokonaispaketti huomioiden, Are oli luonteva valinta Ratinan tyylisen ison ja haastavan kokonaisuuden kiinteistöhuollon tuottajaksi.”, kertoo Spondan kauppakeskusten ylläpidon johtamisesta vastaava Lauri Maila.

Ainutlaatuisella paikalla Tampereen ydinkeskustassa sijaitseva kauppakeskus Ratina tulee toimimaan koko Pirkanmaan monipuolisena vapaa-ajan ja viihtymisen keskuksena.

”Älykäs ylläpito madaltaa tilojen ylläpitokustannuksia ja takaa hyvät olosuhteet kiinteistön asiakkaille ja työntekijöille. Tavoitteenamme on säilyttää tilat pitkään modernina ja vetovoimaisina”, lupaa Aren toimialapäällikkö Visa Mikkola.

Spondan ja Aren yhteisenä tavoitteena on minimoida ympäristövaikutukset ja säästää energiaa sisäolosuhteista tinkimättä. Ympäristövaikutusten minimointi on otettu huomioon Ratinassa jo rakentamisaikana, sillä työmaalla käytettiin pelkästään uusiutuvaa sähköä. Kauppakeskuksen jäähdytyksessä tullaan hyödyntämään Ratinan suvannon läpi virtaavia viileitä vesimassoja ja kauppojen kylmäkoneiden tuottama lämpö käytetään hyväksi kiinteistön lämmittämisessä. Myös sisätiloissa käytetty lämmin ilma hyödynnetään parkkitilojen lämmityksessä. Hankkeelle saavutettiin myös suunnitteluvaiheen Very Good -tason BREEAM® -sertifikaatti. Kiinteistölle tullaan hakemaan käytönaikainen sertifikaatti.

Are on Suomen suurin talotekniikkatalo. Koko elinkaaren kattavat talotekniikkaurakoinnin ja kiinteistöjen ylläpidon palvelut takaavat asiakkaidemme tilojen energiatehokkuuden ja miellyttävät sisäolosuhteet. Yli 100-vuotias Are työllistää noin 2 900 henkilöä kaikkialla Suomessa ja lisäksi Venäjällä, Pietarissa. Lue lisää osoitteessa: www.are.fi