Painumaton hirsirakenne on mullistanut perinteisen hirsirakentamisen

Blogikirjoitus -

Painumaton hirsirakenne on mullistanut perinteisen hirsirakentamisen

Viime vuosikymmenellä kehitelty painumaton hirsirakenne on mullistanut perinteisen hirsirakentamisen. Rakennustoimisto Laamolta löytyy kokemusta hirsikohteiden rakentamisesta. Ensimmäinen Laamon hirsikohde oli Vehmaan Hirsikoulu. Vehmaan uuden koulun ovet aukesivat oppilaille ja opettajille elokuussa 2019. Lue uutinen Vehmaan hirsikoulusta.

Vehmaan hirsikoulu

Toinen Laamon hirsikohde oli Kaarinan Castellum. Rauhalinnaan rakennettiin kaksi rivitaloa ja kaksi paritaloa. Asukkaat pääsivät muuttamaan upeisiin hirsikoteihinsa kesäkuussa 2022. Hirttä ja hirsipaneelia oli kohteessa yhteensä n. 250m3. Castellumissa on hyvä elää ja hengittää, sillä luonto on lähellä ja kotia suojaa tuttu ja turvallinen, ikiaikainen ja kestävä hirsi.

Castellum valmistui kesäkuussa 2022.

Seuraava Laamon hirsikohde on rakenteilla oleva Raision Linnunlaulu. Linnunlaulussa yhdistyvät moderni pientaloasuminen perinteikkäällä, rauhallisella alueella sekä loistavat kulkuyhteydet palvelujen äärelle Raisioon, Naantaliin ja Turkuun. Linnunlaulun hirsinen rivitalo rakentuu Kaanaan asuntoalueelle Raisioon. Kaanaa on rauhallista, perinteistä pientaloaluetta, jossa voi elää lähellä luontoa. Linnunlaulun harmaat hirsiseinät sopivat kauniisti vehreään ympäristöönsä ja luovat suojaisan kotipesän koko perheelle. Varaa nyt omasi, klikkaa TÄSTÄ.

Linnunlaulu on yksikerroksinen, tyylikäs rivitalo, jossa yhdistyvät kodikkuus ja ekologisuus. Rakentamisessa huomioidaan kestävä kehitys, ja rakennuksen hiilijalanjälki on pieni.

Terveellinen ja turvallinen valinta
Hirsi on terveellinen ja turvallinen valinta asumiseen. Hirsi vaikuttaa asuinympäristöön positiivisesti. Hirsitalossa on parempi hengittää ja asua. Kävimme haastattelemassa Vehmaan hirsikoulun opettajia ja oppilaita uuden koulun valmistumisen jälkeen: ”Huomaako huoneilman laadussa eron? – Kyllä sen huomaa, ehdottomasti! Ilmanlaadussa on valtava ero vanhaan, ja vaikka olemme olleet täällä jo jonkin aikaa, asiaan kiinnittää vieläkin huomiota. Myös oppilaat ovat maininneet asiasta.

Yhden materiaalin massiivihirsiseinä on turvallinen.

Korkea tekninen laatu
Hirrestä valmistettu ulkoseinä on rakennettu kokonaan yhdestä materiaalista. Yhden materiaalin massiivihirsiseinä on turvallinen eikä rakentaessa synny riskejä. Puu on terve materiaali ja se toimii yksinään, eikä siihen tarvita villaeristeitä tai muoveja. Painumaton hirsi on liimattu puulamelleista siten, että hirren poikkileikkauksen keskellä olevan lamellin syyt ovat hirressä pystysuunnassa, joka tekee hirsiseinästä käytännössä yhtä painumattoman, kuin normaalin puurunkoisen seinän. Painumaton hirsi ja pitkälle kehitetty hirsien liitostekniikka mahdollistavat hirsirakennuksille modernin ulkonäön ja korkean teknisen laadun.

Lehdistön yhteyshenkilö Sisällöntuotanto

Liittyvä sisältö