Rakennustoimisto Laamon vastaava työnjohtaja Mikko Riski esittelee vesikaton korjaustöiden edistymistä.

Terveiset Wäinö Aaltosen museon katolta

Wäinö Aaltosen museon vesikaton korjausurakka etenee. Purkutyöt alkavat olla ohi. − Katolta on poistettu betonia, vanhaa huopaa, PVC-katetta ja lecasoraa, arvioin että satoja tonneja, laskeskelee urakan vastaava työnjohtaja Mikko Riski Rakennustoimisto Laamolta. – Tässä minun ja museon sisätilojen välissä ei tällä hetkellä ole kuin 15 sentin kerros betonia, Mikko jatkaa seisoessaan museon katolla. Hän katsoo ympärilleen ja toteaa, että aika hurjaltahan tämä juuri tällä hetkellä näyttää. Mutta ei kauaa! Seuraavaksi alkaa uusien räystäsrakenteiden rakentaminen, ja sitten veden- ja lämmöneristykset.

Kuparia katolle

Museossa on käytetty aiemmin kuparia pellitykseen. Vuonna 1967 valmistuneeseen rakennukseen asennetut kattopellit ovat muuttuneet ajan saatossa vihertäviksi. Nyt asennettavat kuparipellit kiiltävät jonkin aikaa kuparinvärisinä, mutta sääolosuhteet ja aika muuttavat ne ensin tummemmiksi, ja vähitellen saman vihertävän sävyisiksi kuin vanhat pellit.

Mikko esittelee tyytyväisenä alemmalla kattotasanteella valmiina kiilteleviä uusia kupariräystäspeltejä. Ne häikäisevät kilpaa kevätauringon kanssa. Toukokuun lopulla pitäisi olla valmista.

Museo on auki

− Museo on auki, vaikka me täällä rakennammekin. Ahkerassa käytössä näyttää olevan, sehän on hieno asia, Mikko mainitsee. − Teemme melua aiheuttavia töitä vain silloin, kun museo on kiinni. Esteetön kulku museolle ja kahvilaan on käytössä, vaikka se onkin aivan rakennustyömaan kyljessä.

WAMista vahvistetaan, että museo todellakin on auki, mutta vain ennakkovarauksella. Sen voi tehdä museon nettisivuilla www.wam.fi. Sisään pääsee 10 vierailijaa tunnissa. – Päivät ovat mukavan täyteen varattuja, ja varsinkin viikonloput, lippukassalta kerrotaan. Meriaiheinen näyttely Epävarma horisontti kiinnostaa turkulaisia.