AdBluen valmistus Arom-dekor Kemi Oy:n tehtaassa.

AdBlue, mitä se on ja miksi sitä käytetään?

AdBlue on tuote, jota käytetään ajoneuvoissa, joissa on SCR-tekniikalla varustetut pakokaasujen puhdistusjärjestelmät. Nykyään tekniikka on periaatteessa kaikissa henkilöautoissa ja dieselmoottorilla varustetuissa raskaissa ajoneuvoissa. AdBlue on nimestään huolimatta väritön neste, joka koostuu deionisoidun veden ja 32,5% ureaseoksesta. Neste ei ole myrkyllistä ja se on vaaratonta käsitellä.

SCR
SCR tarkoittaa ”selektiivistä katalyyttistä puhdistusta” ja se on tekniikka, joka puhdistaa dieselmoottoreiden pakokaasut. Jotta tekniikka toimii, AdBlue-neste on ruiskutettava pakokaasujärjestelmään.

Vähentää päästöjä
SCR: n käyttö vähentää haitallisten typen oksidien päästöjä jopa 90%.

Kuinka kauan AdBlue riittää?
Adblue-kulutus vaihtelee ajoneuvotyypin (raskas liikenne tai henkilöauto) ja sen käytön mukaan. Yksi nyrkkisääntö on, että AdBlue:n keskimääräinen kulutus on 1,5 l / 1000 km. Euro-4 ja Euro-5 -standardien mukaisissa moottoriajoneuvoissa AdBlue-tavanomainen kulutus on 4–6% polttoaineenkulutuksesta. AdBlue täytetään aina erillisessä säiliössä ajoneuvossa, eikä sitä saa koskaan sekoittaa dieselpolttoaineeseen.

AdBlue on sian pissaa, – ei, ei ole, tämä on tarina joka perustuu siihen, että urealiuoksella on heikko virtsan tuoksu.

Kehitys menee eteenpäin
Uusien näkökulmien ja perspektiivien avaamiseen; voitaisiin todeta että 70-luvulla valmistettu auto emittoi yhtä paljon typen oksideja (NOx) ja hiukkasia kuin sata uutta autoa tänään. Verrattuna Euro 1 -luokan dieselautoon (1992), Euro 6 -luokan dieselauto päästää 95% vähemmän typen oksideja ja 97% vähemmän hiukkasia.

Mitä AdBlue sitten oikein on?
Urea CO (NH2) 2 syntyy reaktiossa ammoniakin ja hiilidioksidin välillä. Muodostunut sula sekoitetaan veden kanssa ja muodostaa sitten raaka-aineen urearakeiden valmistuksessa. Urearakeet, joita voidaan sitten käyttää AdBlue-valmistuksessa.

Kuka saa valmistaa AdBluetä?
Jotta tuotetta voidaan kutsua AdBlueksi, sen on oltava valmistettu eurooppalaisen standardin ISO / PAS 22241-1 mukaisesti. Vasta sitten tuote voidaan merkitä AdBlue®-tuotemerkillä. AdBluen valmistajana on tärkeää omistaa tehokas ja laadunvar-mistettu valmistus. Aroma-dekor Kemi täyttää kaikki nämä vaatimukset.

Jäljitettävyyskokeet
Teemme aina testejä varmistaaksemme, että AdBlue pitää oikean ja korkean laadun. Testaamme kaikki tuotetut erät ja niiden jäljitettävyys on mahdollista kaikilla AdBlue-tuotteillamme. Voit siis valita AdBlue:n turvallisesti Arom-dekor Kemiltä.

Kestävyys
AdBlue-valmistetta ei saa sekoittaa muiden nesteiden kanssa. Tuotteen säilyvyysaika on yksi vuosi valmistuspäivästä, edellyttäen että se säilytetään suositusten mukaisesti.

Kuljetus ja varastointi
AdBlue on suhteellisen vaaraton eläimille ja ihmisille. Neste ei ole myrkyllistä eikä se voi räjähtää tai syttyä. AdBlue voidaan kuljettaa ja varastoida pienellä riskillä. AdBlue kiteytyy alle -11 ° C lämpötilassa. Jos neste jäätyy, se voidaan sulattaa ja käyttää uudelleen. Säilytystä korkeissa lämpötiloissa tai suorassa auringonvalossa tulisi kuitenkin välttää, koska tämä voi aiheuttaa tuotteen erottumisen. Jos neste on erottunut, se on sitten käyttökelvoton. AdBlue-jäänteet, valkoisten pisteiden muodossa, pyyhitään helposti poiskäyttämällä kuumaa vettä.

Missä ja miten ostaa AdBluetä?
AdBlue on saatavana ostettavaksi monissa paikoissa, kuten autokorjaamoissa, huoltoasemilla jne. Sitä löytyy pienemmistä pakkauksista, kuten 4 litranpussissa, tai erikokoisista kannuista. Arom-dekor pakkaa ja myy AdBlue-kokoa 4 litrasta koko säiliöautotoimituksiin.

Oma AdBlue täyttöasema
Myymme ja vuokraamme myös AdBlue-täyttöasemia, mikä helpottaa, kun sinulla on suurempi AdBluen tarve. Näma asemat sopivat hyviun esimerkiksi kuljetusyrityksille. Me seuraamme AdBluen pinnan ja AdBlue-säiliöautomme täyttävät tankkinne säännöllisesti.