Jaettu tulevaisuus: Imagining Future Bodies. Kuva: Pekka Mäkinen.

Emma Fältin, Roberto Fuscon & Anna-Maria Väisäsen 'Jaettu tulevaisuus: Imagining Future Bodies' 14.-18.9.2022 osana kansainvälistä ANTI-festivaalia Kuopiossa

Imagining Future Bodies on esitys, jossa yli 60-vuotiaista henkilöistä koostuva osallistujajoukko jakaa yleisölle kokemuksellista matkaansa tulevaisuuden Kuopioon.

Emma Fält ja Anna-Maria Väisänen ovat työskennelleet vuoden alusta alkaen yli 60-vuotiaiden kuopiolaisten kanssa viikoittaisissa taidetyöpajoissa. ANTI-festivaalille Fält ja Väisänen toteuttavat yhteistyössä työpajojen osallistujien ja taiteilija Roberto Fuscon kanssa kaksiosaisen Jaettu tulevaisuus -teoksen, jossa tekijät kutsuvat yleisöjä mukaan kartoittamaan tapahtumakaupunkimme merkityksellisiä paikkoja ja unelmoimaan yhdessä Kuopiota 100 vuoden päähän.

Jaettu tulevaisuus: Imagining Future Bodies on esitys, jossa työpajojen osallistujat jakavat yhteistä työskentelyään yleisölle. Osallistujat ovat tutkineet kaupunkitilaa ja elinympäristöjään sekä näihin liittyviä tulevaisuuden unelmia ja tarpeita. Työssä keskeistä on ollut syvällinen ja radikaali kuunteleminen, yhteiskuvittelu ja moniaistisen lähestymistavan hyödyntäminen. Kuopion taidemuseolla ryhmä työskentelee valitsemiensa materiaalien kanssa, joita he pitävät tärkeänä osana tulevaisuuden kehojen ja ympäristöjen kuvittelemisessa.

Esitykset Kuopion taidemuseon kahvilassa (os. Kauppakatu 35, Kuopio)

Ke 14.9. Klo 15–18
To 15.9. Klo 14–17
Su 18.9. Klo 12–15

Esitys on käynnissä 3 tuntia. Yleisö voi osallistua teokseen kulkemalla ja viipymällä tilassa ohjeistetun ajan. Esityksessä ei käytetä puhuttua kieltä.

Emma Vilina Fält on monialainen taiteilija, jonka työssä yhdistyvät piirros-, installaatio-, performanssi- ja äänitaide sekä osallistavat työskentelytavat. Hän on erityisesti keskittynyt live-toimintaan, kontaktin ja yhteisöllisyyden hakemiseen piirtämisessä.

Anna-Maria Väisänen on freelancerina toimiva tanssitaiteilija Kuopiosta. Hän työskentelee erilaisten ihmisten kanssa ja kyseenalaistaa sitä, kenelle taide kuuluu. Väisänen työskentelee erilaisissa yhteisöissä opettajana, fasilitaattorina, tanssijana ja koreografina.

Roberto Fusco, (FM, musiikki ja mediateknologia, FT, teknologia), ITA/FI, synt. 1980, on helsinkiläistynyt italialainen mediataiteilija. Fuscon fyysisten ja tietoteknisten prosessien rajapinnalla tapahtuva taiteellinen tutkimus on keskittynyt digitaaliseen teknologiaan, joka voi äänittää, uudelleenrakentaa ja simuloida todellisuutta ja samalla paljastaa teknologian roolia havaintojemme ja kokemustemme välittäjänä.

Alueet