Immersiiviset esitykset taidekeskustelun teemana

Immersiiviset esitykset taidekeskustelun teemana

Esittävässä taiteessa immersiiviset esitykset sulkevat yleisön konkreettisesti sisälleen. Ne upottavat yleisön esitykseen usein moniaistisin keinoin. Samalla ne kyseenalaistavat totuttuja esitysten yleisösuhteita.

Pandemian aikana immersiiviset esitykset ovat usein reagoineet jatkuvasti vaihtuviin olosuhteisiin perinteisiä lavaesityksiä joustavammin. Esityksiä on Suomessakin nähty niin Zoomissa kuin kaduilla pyörien selässä. Yleisö on taiteilijoiden kutsumana harhaillut ympäri Kalliota puhelimen opastamana ja seikkaillut vanhoissa koulurakennuksissa sekä turkulaisessa kivipainossa.

Immersiivisten esitykset ovat aiheena Kaiken keskustelussa joulukuussa.

Kaiken keskustelu on esittävän taiteen organisaatio Kaiken keskuksen järjestämä keskustelujen sarja, joka nostaa esille ajankohtaisia aiheita liittyen immersiivisiin, osallistaviin ja vuorovaikutteisiin esityksiin sekä peliesityksiin. Helsingin Suvilahdessa järjestettävässä keskustelussa 11.12. aiheista ovat oman taiteellisen työnsä läpi keskustelemassa nukketeatteritaiteilija ja ohjaaja Alma Rajala, kuvataiteilija, ohjaaja ja taiteellinen johtaja Sofi Häkkinen ja tanssitaiteilija Kira Riikonen. Keskustelua vetää Kaiken keskuksen taiteellinen johtaja Samee Haapa.

Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Keskustelu käydään suomeksi.

Kaiken keskustelu: Immersiiviset esitykset
Eskus – Esitystaiteen keskuksen aula, Suvilahden Puhdistamo (rakennus nro 6)
Kaasutehtaankatu 1/33, 00540 Helsinki

Keskustelu myös striimataan. Alusta ilmoitetaan lähempänä tilaisuutta tapahtuman Facebook-eventissä, Instagram-profiilissa sekä Kaiken keskuksen verkkosivuilla osoitteessa