Kuva vuonna 2023 ensi-iltaan tulevan immersiivisen teoksen ‘Upotapia’ pelitestistä. Ohjaus: Samee Haapa. Kuvassa: Aino Voutilainen. Kuvaaja: Marko Mäkinen.

Kaiken keskuksen immersiivisen teatterin työpaja Budapestissä 10. - 12.11.2022

Kaiken keskuksen kansainvälinen yhteistyö jatkuu elinvoimaisena sen vieraillessa vuodesta 2018 järjestetyssä Zip-Scene -konferenssissa Budapestissa, Unkarissa 10.-12.11.2022.

Konferenssin pääteemana on tänä vuonna vuorovaikutteiset spekulatiiviset tarinat. Tämän pohjalta tapahtumaan on kutsuttu esityksiä, puhujia sekä työpajojen vetäjiä, jotka käsittelevät toiminnassaan kyseistä tematiikkaa.

Tämän myötä myös Kaiken keskukselta valmistuu tapahtumaviikonlopulle työpaja, joka sisältää muun muassa luento-osuuden immersiivisen teatterin taustoista ja ominaispiirteistä. Opetusmateriaalina toimii esityskonsepti Aisticocktailbaari, jonka kautta käytäntöä opetellaan.

Kaiken keskuksen taiteellinen johtaja Samee Haapa lupaa työpajan antavan osallistujilleen herkullisessa pähkinänkuoressa perustietojen lisäksi myös kokemuksen immersiivisestä esityksestä:

“Odotan kiinnostuksella yhteistä työskentelyä. Tämän konferenssin kohdalla kiinnostaa erityisesti se, että kaikilla osallistujilla on jo vahvaa kokemusta immersiivisyydestä, mutta muuten tekijöiden ja tutkijoiden taustat ovat hyvin erilaisia vaihdellen taiteesta terveydenhuoltoon”

Budapestin vierailu toteutetaan yhteistyössä Teatterin tiedotuskeskus Tinfon, Finnagoran ja Zip-Scene -konferenssin kanssa.

Lisätiedot:
Melissa Heininen, tuottaja, Kaiken keskus