Kaiken keskus: Upotapia. Kuvaaja: Marko Mäkinen.

Kaiken keskus toteuttaa ensimmäisen koko illan esityksen Helsingin Suvilahden suojellussa Kaasukellossa

’Upotapia’ on 30 000 kuution kokoinen moniaistinen lautapeli energioista. Se on yleisön sisäänsä sulkeva immersiivinen esitys ja peliesitys, jossa yleisön jäsen saa itse määrittää osallistumisensa tason. Teoksen ensi-ilta on 1.9.2023.

Upotapia on esitys energioista. Energiat virtaavat historiallisen kaasukellon läpi kristalleista, työläisistä, sinusta, minusta, kosketuksesta, hiilimonoksidista ja vedystä sekä vallasta. Energia virtaa läpi Venäjän aggression, Euroopan äärioikeiston ja ilmastonmuutoksen.

Upotapia leikkii polarisoituvan maailman kanssa. Se leikkii vakavilla asioilla, haudanvakavasti ja kuoliaaksi nauraen, kaikilla aisteilla.

Teoksessa yleisö voi itse säätää osallistumisensa tasoa. Yleisö voi osallistua teokseen esimerkiksi vain sen maailmassa kulkien, katsellen ja kuunnellen, mutta se voi valita myös sukeltaa moniaistiseen vuorovaikutukseen teoksen maailman ja esiintyjien kanssa. Kaikki on suunniteltu huomioiden tarkkaan suostumus ja sen neuvottelu.

Teos vastustaa tavallisten esitysten taipumusta pakottaa yleisö yhteen rooliin. Tämän vaihtoehdoksi teos tarjoaa moninaista tilaa, jossa on oikeus olla aktiivinen ja passiivinen sen mukaan mikä itselle kulloinkin sopii parhaiten. Tämä periaate nousee teoksen vahvaksi eettiseksi periaatteeksi.

"Olemme tutkineet radikaalin pelisuunnittelun, BDSM:n ja immersiivisen teatterin keinoja luodessamme esitystä, jossa ketään ei pakoteta mihinkään, ja missä kaikki on mahdollista.", sanoo Kaiken keskuksen taiteellinen johtaja Samee Haapa, joka toimii Upotapian ohjaanana.

Teos sukeltaa syvälle paikkasidonnaiseen taiteeseen kaapaten esitystilaksi rakennuksen, joka on aiemmin säädellyt Helsingin energiatuotantoa. Upotapian yhteydessä historiallinen kaasukello säätää energiaa immersiivisen taiteen keinoin.

Upotapia on ensimmäinen historiallisesti merkittävään kaasukelloon toteutettava koko illan esitys. Teosta on valmisteltu vuodesta 2021 lähtien yli 20 taiteilijan voimin. Lopullisessa työryhmässä on mukana 14 ammattitaiteilijaa sekä neljä nuorta taiteilijaa Vaskivuoren lukiosta.

Teoksen taiteilijat

Ohjaaja: Samee Haapa
Muu työryhmä: Anna Wegelius, Krista-Julia Arppo, Jonna Eiskonen, Henna Mäki-Filppula, Joonas Outakoski, Jenni Räsänen, Tommi Uniluoto, Topias Toppinen, Inna Huttunen, Oscar Dempsey, Louis Crevier, Olga Kastemaa, Eero Tahkola, Marko Mäkinen, Sara-Maria Heinonen, Siiri Seppelin, Iida Kukkonen, Mira Ihanus ja Georgi Varavko.

Teosta on tehty yhteistyössä Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun ja Riverian kanssa.
Tuotannollinen tuki: Arts Management Helsinki.

Kaiken keskusta rahoittaa Taiteen edistämiskeskus ja Helsingin kaupunki.

Teos tapahtuu pääasiassa Helsingin Suvilahden suojellussa tiilisessä kaasukellossa 1.–23.9.2023. Teokseen kuuluu myös korkeampi taso, jonka tarkat tiedot kerrotaan niille, jotka löytävät sinne tien teoksen päätasolta.

Teos on Kaiken keskuksen tuotantoa. Kaiken keskus on esittävän taiteen ryhmä, jonka taiteellisessa työskentelyssä moninaiset tekijät ja yleisöt kohtaavat moninaiset esitysmuodot. Kaiken keskus on suomalaisen suhteisen taiteen, immersiivisen teatterin ja peliesitysten pioneeri. Ryhmän edellinen laajamittainen teos Koneälypuolue perusti Suomeen tekoälyn hallinnoiman puolueen.

Samee Haapa
centerforeverything at gmail piste com