Kauri Honkakoski Company: Hinterland. Kuva: Laura Vuoma.

Kansainvälisesti palkitun Kauri Honkakoski Companyn menestysteos HINTERLAND palaa Stoan ohjelmistoon Tammikuussa 2024

Syksyllä loppuunmyydyille katsomoille esitetty ja yleisön ylistämä HINTERLAND saa 3 uusintaesitystä Kulttuurikeskus Stoassa, Helsingissä 18.-20.1.2024.

HINTERLAND on Kauri Honkakoski Companyn taidokkaalle ensemblelle tehty näyttämöteos, jossa jokaisen esiintyjän ammattitaito pääsee oikeuksiinsa taitavan ohjauksen ja vaikuttavien näyttämökuvien yhteistyön tuloksena. Teos on välähdys mielen joutomaasta - maisemasta jonne varastoimme pitkät varjomme. Se piirtää kuvan tuhon jälkeisestä todellisuudesta groteskin poeettisin vedoin.

Esityksen keskiössä on seitsenhenkinen yhteisö, joka sinnittelee tukalissa olosuhteissa ei-kenenkään-maalla, sokeina tekojensa seurauksille. Hahmojen välille rakentuu valta-asetelmia, eriarvoisuuksia, jaettuja pyrkimyksiä, ristiriitoja, piilotettuja toiveita ja ohikiitäviä yhteisymmärryksen hetkiä. Elämän ja kuoleman rajamailla yhteisö kiroaa luonnon voimia ja kurottaa kohti armoa ja vapautta. Ajastamme nouseva, tyyliltään ajaton teos käsittelee kipeitä kollektiivisia aiheita.

”Teos syntyi tarpeesta käsitellä sitä pimeyttä meissä, joka mahdollistaa tuhon, irvokkaan epätasa-arvon ja välinpitämättömyyden,” ohjaaja Kauri Honkakoski kertoo. ”Teoksen näyttämökuvat heijastelevat ympärillämme vallitsevaa todellisuutta.”

Kiitelty teos sai ensi-illan 21.9.2023 kulttuurikeskus Stoan suuressa Teatterisalissa. Liput myytiin nopeasti loppuun ja toivottu lisäesityskausi on luvassa 18.-20.1.2024 Stoassa.

”Kertakaikkisen vaikuttava.”
”Taitavasti toteutettu, lohduton ja hikinen painajainen.
”Kaunista ja tarkkaa ilmaisua.”
”Merkitykset virtasivat katsojan tajuntaan kaikkien aistien kautta.”
”Tunteet pintaan nostattava.”
”Upea, maaginen.”
- Katsojakommentteja

"Olipa hienoa miten tällä fyysisellä teatterilla elokuvien ja muiden ryöstöviljelemät kohtaukset tuntuivat taas vaikuttavilta, eräänlainen puhdistus ja pölyjen pyyhkiminen … Kohtasi sen uutena ja järkyttävänä, mihin on tavallaan jo ehtinyt turtua.”
- Maria Säkö, teatteri- ja tanssikriitikko

Esitys rakentuu Corporeal Mime -miimin varaan. Kyseessä on fyysisen teatterin runollinen ja taitoa vaativa suuntaus, jota Suomessa harvoin nähdään. HINTERLANDin tapahtumia kuljetetaan rikkaan kehonkielen, visuaalisen symboliikan ja tunnelmallisen äänisuunnittelun avulla. Dramaturgisena lähtökohtana on ollut Samuel Beckettin toisen maailmansodan jälkeen kirjoittama tummanpuhuva novellituotanto. Esityksen hahmot ovat Beckettin hengessä julmia ja helliä, epätoivoisia ja mahtipontisia, pienuudessaan uhmakkaita.

Kauri Honkakoski on kansainvälisesti palkittu fyysisen teatterin ohjaaja ja Corporeal Mime -näyttämötaiteilija. Hänet tunnetaan tunnelmallisista ja tarkoista fyysisen teatterin teoksista, joissa rikas kehollinen ilmaisu yhdistyy inhimillisiin teemoihin. Honkakosken teokset kurottavat kohti kollektiivista alitajuntaa, ja katsojat kokevat ne usein henkilökohtaisten ja jaettujen assosiaatioiden kautta. Honkakosken taiteellisen praktiikan keskiössä on Corporeal Mime -miimi, johon hän erikoistui lontoolaisessa huippukoulussa seitsemän vuoden ajan (2006-2013). Ennen vuotta 2022 hän toimi nimellä Reetta Honkakoski.

Honkakoski muodostaa Kauri Honkakoski Companyn yhdessä valosuunnittelija-lavastaja Sisu Nojosen, äänisuunnittelija Tuuli Kyttälän, sekä taitavan seitsenhenkisen ensemblen kanssa: Oona Jama, Sonja Järvisalo, Ines Kakkonen, Ruben Nagore Santandreu (Es/Fin), Liv Meijer Nordgren (Se), Freia Stenbäck ja Valter Sui. Kansainvälinen ensemble on muodostunut ja kasvanut vuosien saatossa yhteisten teosprosessien kautta.

Kauri Honkakoski Companyn aiempi kiitelty teos Pulpetti (The Desk) voitti arvostetun Scotsman Fringe First Award palkinnon Edinburgh Fringe festivaalilla 2019. Kauri Honkakoski Company on ainoa Corporeal Mime -miimiin pohjaava ryhmä Suomessa.

LISÄESITYKSET Kulttuurikeskus Stoassa:
to 18.1.2024 klo 19.00
pe 19.1.2024 klo 19.00, esityksen jälkeen taiteilijatapaaminen
la 20.1.2024 klo 19.00

LIPUT: 15 € / 20 € lippu.fi
KESTO: 50min / IKÄSUOSITUS: 12 + / Teos on sanaton.

TYÖRYHMÄ:
Ohjaus, dramaturgia: Kauri Honkakoski
Esiintyjät: Oona Jama, Sonja Järvisalo, Ines Kakkonen, Liv Meijer Nordgren, Ruben Nagore Santandreu, Freia Stenbäck, Valter Sui
Valosuunnittelu, lavastus: Sisu Nojonen
Äänisuunnittelu: Tuuli Kyttälä
Puvustus: Kauri Honkakoski, Liv Meijer Nordgren
Kuvat: Laura Vuoma
Teaser: Laura Vuoma, Kauri Honkakoski, Tuuli Kyttälä
Yhteistuotanto: Kauri Honkakoski Company & Kulttuurikeskus Stoa

Teosta ovat tukeneet: Taiteen edistämiskeskus, Wihurin rahasto, Svenska kulturfonden, Nygréns stiftelse, Konstsamfundet, Suomalais-ruotsalainen kulttuurirahasto, Pohjoismainen kulttuuripiste ja Per Jonsson Dance Centre (Se)

HAASTATTELUPYYNNÖT: kauri.honkakoski@gmail.com / puh. 050 5180525

KÄÄNNÖKSISTÄ:
Nimi suomeksi: HINTERLAND [joutomaa]
Nimi englanniksi: HINTERLAND
Nimi ruotsiksi: HINTERLAND [ödemark]
Pronominit: Ohjaaja Kauri Honkakoski käyttää sukupuolineutraaleja pronomineja: Ruotsiksi HEN. Englanniksi THEY / THEM.