KATVE [blind spot] Company & Leena Harjunpää Co. YÖIHMISET, kuvaaja: Pekka Pitkänen

KATVE [blind spot] Companyn & Leena Harjunpää Co:n YÖIHMISET-nykytanssiteos ammentaa ihmisen muuntuvasta identiteetistä ja yksilön mahdollisuudesta olla monta

YÖIHMISET-teos saa ensi-iltansa Maunula-talossa Helsingissä 12.1.2024 klo 19.

YÖIHMISET on nykytanssiteos ihmisen muuntuvasta ja muokkautuvasta identiteetistä sekä villeistä mahdollisuuksista olla toinen. Teos on kahden nykytanssiryhmän KATVE [blind spot] Companyn sekä Leena Harjunpää Co:n yhteisteos. Esityksen tematiikka kutsuu pohtimaan ihmisen moneen suuntaan aukeavaa todellista minuutta - jos sellainen on.

“Meille taiteilijoina ajattelu, jossa ei asetuta yhteen malliin tai tiettyyn identiteettiin, tuntuu sekä vapauttavalta että meidän ajassamme äärimmäisen tärkeältä. Koemme tärkeäksi pystyä ymmärtämään erilaisia tapoja olla maailmassa kokonaisvaltaisesti ja fyysisesti. Prosessissa lähdimme kartoittamaan omien kokemustemme kautta sitä, millaisia puolia meissä on tai voisi olla. Olenko kissa, bile-enkeli, arkiminä vai toinen? Olemmeko me kaksi sama ihminen vai toinen puoli toisesta? Voisimmeko olla muodoton möykky, jota ei voi mitenkään määritellä? Kun toinen puhuu, puhuuko hän itsestään, ystävästään vai ihmisestä, joka hän tahtoisi olla, mutta joka hän ei tosiaankaan ole? Teoksen tematiikka laajeni prosessissa kerrokselliseksi taideteokseksi, joka yhdistää tanssia, äänisuunnittelua ja musiikkia, sekä valo- ja videosuunnittelua.” Harjunpää ja Masalin kertovat.

YÖIHMISET avaa abstraktin, unenomaisen yömaailman, joka tarjoaa mahdollisuuden kuvitella toisin. Minkälainen yksilö voi olla, ja mitä kaikkea yksilö voi olla samanaikaisesti? Minkälainen ihminen haluaa olla ristiriitaisena ja alati muuttuvana?

Teoksessa tematiikkaa käsitellään vuoroin intiimisti ja herkästi, vuoroin kepeästi ja leikkisästi. Teos kutsuu toiseen tilaan ja mahdollistaa unien vapaan assosiaation. Se näyttää ihmiselle uusia mahdollisuuksia olla minä, muuttua toiseksi ja kokea metamorfoosi. Onko yö mielentila vai konkretia?

Teoksen koreografioivat ja esittävät Leena Harjunpää ja Heidi Masalin. Äänisuunnittelusta vastaa Jouni Tauriainen, valosuunnittelusta sekä videoista Pekka Pitkänen ja pukusuunnittelusta Joona Huotari. Teoksen tuottaa Leena Harjunpää Co ja KATVE [blind spot] Company.

Ensi-ilta: 12.1.2024 klo 19
Muut esitykset:
13.1. klo 19
18.1. klo 19
19.1. klo 19
20.1. klo 17

Esitys on maksuton, ennakkoilmoittautuminen vaaditaan tämän lomakkeen kautta.
Osoite: Maunula-talo, Metsäpurontie 4, 00630 Helsinki
Kesto: noin 45 min.
Esitys on aikuisille (13+).

Lisätietoja:

Heidi Masalin, tanssitaiteilija