KATVE [blind spot] Company: Algoritmi, Kuva: Pekka Pitkänen

KATVE [blind spot] Companyn Futuristisia kuvitelmia on kiehtova kahden tanssiteoksen ilta 16.-18.11.2023 Tanssin Talon Pannuhallissa

KATVE [blind spot] Company tuo näyttämölle kaksi audiovisuaalisesti lumoavaa, elämän mysteeriseen olemassaoloon pureutuvaa teosta, Algoritmi ja Botanicum. Teokset tarkastelevat ihmisen osaa osana luontoa, kuin valottaen samaa asiaa eri puolilta - inhimillisen syvällisesti ja pulppuilevan keveästi.

Algoritmi on tehty uteliaisuudesta matemaattista ajattelua kohtaan - abstraktia kieltä, joka pyrkii selittämään luontoa. Galileo Galilein sanoin:”luonnon kirja on kirjoitettu matematiikan kielellä”.

Algoritmi tarkoittaa reseptiä tai toimintaohjetta. Se on ihmisen luoma työkalu ja tietokoneelle annettu toimintaohje. Algoritmi-teoksen koreografisena algoritmina on ollut numeroiden, matemaattisten symboleiden tai geometristen muotojen vastaavuuden löytäminen liikkeestä, tanssista ja äänestä. Teoksen matemaattisuus on johdattanut työryhmän ajattelemaan maailmankaikkeutta, pisteitä ja viivoja, kaaosteoriaa, kultaista leikkausta, loogisen kaunista matemaattista järjestelmää, inhimillisyyttä ja luonnon uskomattomia, monimuotoisia järjestelmiä, jotka järjestyvät ja purkautuvat kulkien ihmisen ymmärryksen rajoilla ja rajojen yli.

Näyttämöllä nähdään viisi oman alansa huippuammattilaista; tanssijat Jonna Eiskonen, Tanja Illukka ja Satu Rekola sekä barokkimuusikot viulisti Anni Elonen ja huilisti Hanna Haapamäki.

Teoksen upean visuaalisuuden ovat suunnitelleet kuvataiteilija ja skenografi Lotta Esko ja valo-ja videosuunnittelija Pekka Pitkänen. Äänisuunnittelun ja barokkimusiikin kiehtovan synteesin on luonut äänisuunnittelija Tuuli Kyttälä. Raikkaan absurdin teoksen koreografian ovat luoneet pitkäaikainen työpari Heidi Masalin ja Tanja Illukka.

Botanicum kääntää katseemme ja koko kehomme kohti kasvikuntaa. Kasvi elää paikallaan kurottaen yhtäaikaa valoon ja maan pimeyteen. Miltä tuntuisi elää näin? Miltä tuntuisi olla puu? Mitä tietoa juuret hakevat maasta ja miten ne kommunikoivat toisten kasvien, koko metsän kanssa? Surrealistinen Botanicum tuo näyttämölle kasvien näkökulman.

”Mullan tieto on vastaansanomaton.
Kehen se kerran tarttuu
Hänet kantavat siivekkäät mikrobit
Alas maan sfääreihin,
Ylös taivaittein uumeniin.”
- Eeva Kilpi

KATVE [blind spot] Company on helsinkiläinen, vuonna 2012 perustettu nykytanssiryhmä, joka tunnetaan moniulotteisista ja raikkaista nykytanssiteoksista. Ryhmän taiteellisena johtajana toimii tanssitaiteilija Heidi Masalin, jonka työskentelyä leimaa mielikuvitus, fyysisyys ja rajaton mielenkiinto elämän erilaisia ilmiöitä kohtaan. Masalin on työskennellyt koreografina ja tanssijana vuodesta 2005 lähtien luoden teoksia lapsille, nuorille ja aikuisille.

KATVE [blind spot] Companyn vahva audiovisuaalinen ote syntyy yhteistyönä monitaiteisen ammattilaisryhmän kesken. Teoksissa työskentelee produktiokohtaisesti kiinnitettyjä freelancer taiteilijoita, vahvoja nykytaiteen ammattilaisia. Aktiivinen kiertuetoiminta ympäri Suomea on tärkeä osa ryhmän toimintaa. KATVE [blind spot] Companyn toimintaa tukee Helsingin kaupunki.

Algoritmi

Koreografia ja konsepti: Tanja Ilukka, Heidi Masalin
Ohjaus: Heidi Masalin
Tanssi: Jonna Eiskonen, Tanja Illukka, Satu Rekola
Äänisuunnittelu: Tuuli Kyttälä
Muusikot: Anni Elonen (barokkiviulu, perkussiot), Hanna Haapamäki (nokkahuilu, traverso, perkussiot)
Valo- ja videosuunnittelu, valokuvat: Pekka Pitkänen
Pukusuunnittelu, lavastus: Lotta Esko
Erityisasiantuntija /neuvonantaja: Riitta Kyrki-Rajamäki, ydinvoimatekniikan professori emerita
Tuotanto: KATVE [blind spot]
Tuotannollinen tuki: Arts Management Helsinki
Tukijat: Taiteen Edistämiskeskus, Jenny ja Antti Wihurin Rahasto, Suomen Kulttuurirahasto, Musiikin edistämissäätiö, Espoon kaupunki, Helsingin kaupunki, Vantaan Tanssiopisto.

Botanicum

Koreografia, konsepti ja tanssi: Tanja Illukka, Heidi Masalin
Valo- ja videosuunnittelu: Pekka Pitkänen
Äänisuunnittelu: Tuuli Kyttälä
Sävellys: Olli Havu, Tuuli Kyttälä
Pukusuunnittelu: Terttu Torkkola
Pukujen toteutus: Elina Tuomisto
Laatikon suunnittelu ja toteutus: Lotta Esko
Tekstit: Karel Čapek, Eeva Kilpi, Sinikka Piippo
Valokuvat: Pekka Pitkänen, Pasi Orrensalo
Tuotanto: KATVE [blind spot]
Tukijat: Suomen Kulttuurirahasto, Svenska Kulturfonden, Taiteen Edistämiskeskus, Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Helsingin kaupunki, Vantaan Tanssiopisto.

Ensi-ilta 16.11.2023 klo 19:00
Muut esitykset 17.11.2023 klo 19:00, 18.11.2023 klo 17:00