Kiitellyn Kauri Honkakoski Companyn menestysteos HINTERLAND palaa tammikuussa 2024 kulttuurikeskus Stoan ohjelmistoon

Kauri Honkakoski Company edustaa korkealuokkaista, omaäänistä fyysistä teatteria. Company tuo esittävän taiteen kentälle oman, erityisen tyylilajinsa. Osana HINTERLANDin luomisprosessia on ollut pysyvän esiintyjäryhmän muodostaminen: ensemblellä on jaettu liikekieli ja ainutlaatuinen taiteellinen tyyli.

Honkakosken tunnistettavassa käden jäljessä näkyy hänen koulutustaustansa. Honkakoski erikoistui Corporeal Mime -näyttämötaiteeseen ja liiketekniikkaan Lontoossa seitsemän vuoden ajan. ”Corporeal Mime on minulle rikas ja ihmeellinen ilmaisukieli, mutta se mitä kielellä ilmaisen tulee jostain syvempää. Pyrin teoksillani koskettamaan jotain yleisinhimillistä: jotain jaettua, näkymätöntä ja syvällistä.” Honkakoski kertoo.

Vaikka fyysisen teatterin voidaan ajatella asettuvan puheteatterin ja tanssin välimaastoon, Honkakoskelle kyseessä on oma itsenäinen taidemuotonsa: ”Minulle kyse on kerronnan välineistä - siitä millä keinoin esityksen dramaturgia rakennetaan. Teosteni dramaturgia luodaan liikkeestä ja toiminnasta, kehollisia merkityksiä ja metaforia etsien.”

Kyse on myös esiintyjän työvälineistä: fyysisen teatterin esiintyjä osaa tuottaa monipuolista liikkeellistä esitysmateriaalia tietoisena sen merkityksistä ja nyansseista. Fyysisen teatterin eurooppalaisessa perinteessä esiintyjä, ohjaaja ja käsikirjoittaja eivät ole olleet erillisiä ammatteja, vaan esiintyjä on kaikkien osa-alueiden pitkälle harjaantunut taiteilija.

HINTERLAND käsittelee kykyämme tuhota itsemme ja toisemme. Se maalaa kuvan tuhon jälkeisestä yhteisöstä ja maisemasta groteskin poeettisin vedoin. HINTERLAND sai ensi-illan syyskuussa 2023 Kulttuurikeskus Stoassa. Teos esitettiin loppuunmyydyille katsomoille ja lisäesityskausi järjestettiin pika pikaa yleisön pyynnöstä.

LISÄESITYKSET Kulttuurikeskus Stoassa:
to 18.1.2024 klo 19.00
pe 19.1.2024 klo 19.00, esityksen jälkeen taiteilijatapaaminen
la 20.1.2024 klo 19.00

LIPUT: 15 € / 20 € lippu.fi
KESTO: 50min / IKÄSUOSITUS: 12 + / Teos on sanaton.

TYÖRYHMÄ:
Ohjaus, dramaturgia: Kauri Honkakoski
Esiintyjät: Oona Jama, Sonja Järvisalo, Ines Kakkonen, Liv Meijer Nordgren, Ruben Nagore Santandreu, Freia Stenbäck, Valter Sui
Valosuunnittelu, lavastus: Sisu Nojonen
Äänisuunnittelu: Tuuli Kyttälä
Puvustus: Kauri Honkakoski, Liv Meijer Nordgren
Kuvat: Laura Vuoma
Yhteistuotanto: Kauri Honkakoski Company & Kulttuurikeskus Stoa

Tukijat: Taike, Wihurin rahasto, Svenska kulturfonden, Nygréns stiftelse, Konstsamfundet, Suomalais-ruotsalainen kulttuurirahasto, Pohjoismainen kulttuuripiste, Per Jonsson Dance Centre (Se)

HAASTATTELUPYYNNÖT: kauri.honkakoski@gmail.com / puh. 050 5180525

KÄÄNNÖKSISTÄ:
Nimi suomeksi: HINTERLAND [joutomaa]
Nimi englanniksi: HINTERLAND
Nimi ruotsiksi: HINTERLAND [ödemark]

Kauri Honkakoski käyttää sukupuolineutraaleja pronomineja: ruotsiksi HEN ja englanniksi THEY/THEM.