Meiju Niskala. Kuva: Sami Perttilä.

Kirja laventuu, kääntyy ja kieppuu eri taidemuotoihin: Meiju Niskalan esikoisromaaniin liittyvä näyttelykokonaisuus 6.-15.9.2019

Meiju Niskala: Juhlat jatkukoon

Helsinki Design Week, Erottaja 2
6.-15.9.2019

Meiju Niskala on monialainen taiteilija, joka on tunnettu vuorovaikutuksellisista, usein julkiseen tilaan sijoittuvista yleisöä osallistavista teoksistaan. WSOY julkaisee 29.8.2019 Niskalan kaunokirjallisen esikoisteoksen Sata kirjettä kuolleelle äidille. Kirja on pakahduttava kertomus surusta, toivosta ja elämästä peruuttamattomasti muuttuneessa maailmassa. Omaelämäkerrallisen romaanin lähtölaukauksena on kertojan muistisairaan äidin kuolema.

Esikoiskirjan teemat eivät pysy vain kirjan kansien sisällä: Niskalan pitkä taiteellinen kokemus toiminnallisen filosofian ja yhteisöllisten prosessien parissa saa myös kirjan elämään uudella tavalla. Kirja laventuu, kääntyy ja kieppuu eri taidemuotoihin, kun Meiju Niskalan näyttelykokonaisuus Juhlat jatkukoon koetaan Helsinki Design Weekin ohjelmassa 6.–15.9.2019.

Juhlat jatkukoon on kuuden veistoksen, eleen ja teon näyttelykokonaisuus Helsinki Design Weekin päätapahtumapaikalla Erottaja 2:ssa. Näyttelyn teokset ovat syntyneet osana taiteilija Meiju Niskalan elämää sen jälkeen, kun Niskala oli menettänyt kolme perheenjäsentään vuoden aikana ja sairastunut vakavasti. Näyttelyn taideteokset toimivat jatkumona kirjalle: mukana on esimerkiksi kirjassa kuvailtu Laulu yli kuoleman, jonka näyttelyssä voi itse kuunnella.

"Minä en ole sellainen ihminen, joka katselee tyytyväisenä etäältä tähtiä ja muita asioita. Minä olen sellainen ihminen, joka katselee läheltä ja tarkkaan, ja siksi sellaiselle, joka ei tyydy kohtaamaan asioita pintapuolisesti, on nyt tiedossa ongelmia." (Meiju Niskala, ote kirjasta)

Juhlat jatkukoon -näyttelykokonaisuuden arkkitehtuurista vastaa Tuuli Sotamaa ja graafisesta ilmeestä Jenni Erkintalo.

***

Meiju Niskala (s.1978) on mm. Suomi -palkinnolla palkittu taiteilija ja yhteiskunnallinen keskustelija sekä toiminnallista filosofiaa toteuttava taiteilija, jonka taiteellisessa praktiikassa painottuvat jaetut ja yhteisölliset prosessit. Taidekentällä hän sijoittuu fluxuksen, eurooppalaisen koulukunnan happeningin, Oulipo-ryhmän sekä Kansainvälisten Situationistien perillisiin luoden omaa ajatteluaan ja teoskieltään. Niskalan julkisiin tiloihin toteuttamat teokset perustuvat yllättäviin ja merkityksellisiin kohtaamisiin, ja niihin on osallistunut vuosien aikana yli 130 000 ihmistä.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

mn@meijuniskalapeople.com