Taina Mäki-Iso: haMEmo. Kuva: Mika Haaranen

Klovnerian monimuotoisuus yllättää Juhlitaan mokaa! -festivaaleilla

Juhlitaan mokaa! -festivaalilla 25.-28.10.2023 Kanneltalossa juhlitaan teatteriohjaaja, opettaja ja klovni Taina Mäki-Ison riemukkaita ikä- ja työvuosia. Keväällä 60-vuotta täyttänyttä Mäki-Isoa tituleerataan usein kotimaisen klovnerian ja fyysisen teatterin grand old ladyksi ja alan pioneeriksi. Hänen ohjauksessaan on syntynyt niin kansainvälisesti kiertäneitä suosikkiteoksia kun kotimaisia palvelukeskuksia ja päiväkoteja kiertäneitä, monisukupolvisia ja näkökulmaisia sooloteoksiakin. Sairaalaklovnina eli Tri Tanttarullana Mäki-Iso on pelleillyt tänä syksynä upeat 20 vuotta.

Juhlitaan mokaa! -festivaalin ohjelmistossa Kanneltalossa juhlitaan klovneriaa kohtaamisen taiteena; vuorovaikutuksellista läsnäoloa, leikkiä ja rakkautta täynnä olevaa taidemuotoa. Koko perheelle suunnatun esitysohjelmiston ja kahvilan lavallekin laajentuvan maksuttoman ohjelmiston lisäksi Mäki-Iso esittää festivaalin aikana kaksi vahvaa sooloteosta: torstaina 26.10. nuorille ja aikuisyleisölle suunnatun tulkinnan kreikkalaisesta Medeia-myytistä sekä perjantaina 27.10. koko perheelle soveltuvan, elämän kiertokulkua, muistamista ja unohtamista käsittelevän kiitetyn haMEmo-teoksen.

Mäki-Ison otteessa karmiva Medeia-myytti saa tragikoomisen näkökulman klovnerian ja teatterin ottein. Raivonhallinnasta ammentava teos on kumminkin yleisölleen lempeä, hersyvä ja klovnerialle tyypillisesti myös välillä hieman nurinkurinen. Medeia – klovnin raivonhallinnan opas -teosta suositellaan aikuisille ja yli 10-vuotiaille katsojille yhdessä aikuisen kanssa.

Kiitetty, ylisukupolvisen yleisön hurmannut haMEmo on teos, jota Mäki-Iso esitti useita vuosia mm. Kansallisteatterin kiertuenäyttämön ohjelmistossa. Lähes sanattoman teoksen katsomoon mahtuu yhtä aikaa eri ikäisiä ja taustaisia katsojia, ja teos koskettaa niin pienempiä lapsia aikuisineen kun varttuneempiakin katsojia näkökulman vaihdellen ikään ja elämänkokemukseen liittyen. haMEmo on myös Mäki-Isolle tärkeä teos, jota hän toivoo esittävänsä yhä uudelleen taiteilijan uransa eri vaiheissa. Katsojalle onkin kiinnostavaa miten ajan kuluminen näkyy teoksessa sen ollessa lavalla ensimmäistä kertaa seitsemän vuoden tauon jälkeen.

Taina Mäki-Ison voi nähdä lavalla vielä festivaalin päättävässä gaalaillassa, jossa hän juhlii mokaillen yhdessä upeiden vieraidensa kanssa. Gaalaillassa kohtaavat Mäki-Ison kutsumat kanssa taiteilijat eri uran vaiheista ja kohtaamisista.

Juhlitaan Mokaa! -festivaali järjestetään Kanneltalossa 25.-28.10.2023.

TO 26.10.2023 MEDEIA - Klovnin raivonhallintaopas klo 19
PE 27.10.2023 haMEmo klo 18
TO 28.10.2023 Gaalailta klo 18

Festivaalin muu ohjelmisto Kanneltalon verkkosivuilla (linkki alla).

Lehdistöliput:

Kanneltalon tuottaja Henrietta Ikonen