Valokuva ja kuvanmuokkaus Favela Vera Ortiz

Koreografi Favela Vera Ortizin ensi-iltateos footnotes aloittaa uuden kuvataiteesta inspiroituvan teossarjan

Footnotes on koreografi Favela Vera Ortizin teoskonsepti ja esitysten sarja, joka inspiroituu ja keskustelee aina galleriassa tai museossa esillä olevien teosten kanssa luoden dialogin liikkeen ja teosten välille. Teossarjan ensimmäinen osa saa ensi-iltansa lauantaina 10.2.2024 klo 13.30 Kanneltalon Galleriassa Helsingissä, jossa on esillä Mikko Paakkolan näyttely XL. Tulevaisuudessa teos kiertää erilaisissa galleria- ja museoympäristöissä, eri näyttelyiden yhteydessä. Esiintyjänä toimii sveitsiläissyntyinen tanssija Lara Müller.

Favela Vera Ortiz työskentelee monialaisesti nykytanssin kentällä ja on työskennellyt usein kuvataiteen ja tanssitaiteen rajapinnassa, asettamalla teokset rinnakkain ja limittäin, keskenään keskustellen. Hänen esityksiään on nähty niin isojen teatterien näyttämöillä, taidegallerioissa kuin kaupunkitilassakin, esimerkiksi keskellä Berliinin Alexanderplatzia. Viime kesänä Favelan teos Figure Humaine oli ulkoilmakiertueella Helsingissä sekä puistoissa että urbaaneissa betoniympäristöissä. Nyt nähtävä teos footnotes on liikkuva installaatio, tunnin kestoinen esitys, jonka äärellä voi jokainen katsoja viipyä valitsemansa ajan.

Mikko Paakkola on Turussa ja Pariisissa kouluttautunut ja Brysselissä pitkään työskennellyt kuvataiteilija. Hänen XL nimeä kantava näyttelynsä ja intensiiviset, horisontista inspiroituneet teoksensa luovat moniaistisen ympäristön yhdessä footnotes-teoksen kanssa.

footnotes #1

Koreografia ja puvustus Favela Vera Ortiz
Tanssi Lara Müller
Näyttely Mikko Paakkola: XL

Esityksessä käytetty musiikki: David Lang, Caroline Shaw: When I Am Alone (Arr. J. Elff for Solo Voice)

La 10.2 klo 13.30-14.30

Kanneltalon Galleria (Klaneettitie 5, 00420 Helsinki)

Esitys tapahtuu näyttelyn viimeisenä päivänä, jolloin paikalla on myös kuvataiteilija Mikko Paakkola tavattavissa klo 14.30-16.00

Esitys kestää galleriatilassa 60 minuuttia. Sen äärellä voi jokainen katsoja viettää haluamansa ajan.
Vapaa pääsy.

Lisätiedot: