b o d y s c a p e s (2021), kuvaaja Max Court, kuvassa Titta Court

Koreografi Favela Vera Ortizin ja tanssitaiteilija Titta Courtin kestollinen installaatioteos b o d y s c a p e s johdattelee katsojan maailmaan, jossa esiintyjä katsoo kehollaan

Koreografi Favela Vera Ortizin ja tanssitaiteilija Titta Courtin yhteistyönä syntynyt uutuusteos b o d y s c a p e s on kestollinen liikkuva installaatio, kolmetuntinen jaettu hetki johon katsoja voi osallistua vapaasti haluamansa ajan. Esitykseen saa saapua, sen äärellä viipyä ja sieltä poistua omaan tahtiin. Teoksen ensi-ilta on osa Nokialla järjestettävää ARS 108 -nykytaidenäyttelyä ja festivaalia.

Esitys koostuu kestollisista fragmenteista, joissa voi ajatella esiintyjän tekevän aikamatkaa historian, nykyisyyden ja tulevan välillä. Hahmo liikkuu näyttelytilassa kuin luoden nahkaansa uudestaan ja uudestaan. Yhdessä hetkessä esiintyjän yllä oleva, muovipusseista rakennettu asu näyttäytyy renessanssiajan pukuna ja toisessa hetkessä esiintyjä onkin neljällä raajalla liikkuva olento - elukka, alien tai hyönteinen. Näyttävä skenografia elää esityksen ja esiintyjän mukana.

Tämän vuoden festivaalin teema käsittelee teoksen ja katsojan välistä vuorovaikutusta. b o d y s c a p e s on kehopoliittinen teos, joka hyödyntää suhdetta ympäristöön, tilaan ja aikaan. Teoksen luomat assosiaatiot liikkuvat moniin suuntiin, sisältäen myös viittauksia taidehistoriaan, katsomiseen ja katsottavana olemiseen. Kolmetuntinen liikkuva installaatio kutsuu viettämään aikaa teoksen äärellä. Katsoja saa luoda omia, lukuisia mielikuvia, jotka ruokkivat toisiaan ja heijastavat ajatusvirran dialogiksi katsojan ja esiintyjän väliin.

Favela Vera Ortiz on toiminut laaja-alaisesti koreografina tehden näyttämöteoksia, paikkasidonnaisia teoksia, performansseja ja liikkuvia installaatioita. Tätä teosta työstäessään hän on toiminut Koneen säätiön apurahalla.

b o d y s c a p e s
Konsepti: Favela Vera Ortiz ja Titta Court
Esiintyjä: Titta Court
Ääni: José A. Luque-Osuna

Kiitokset: ARS108, Taiteen Edistämiskeskus, Koneen Säätiö

Esitykset
lauantai 31.7. klo 12:00 - 15:00 (ensi-ilta)
sunnuntai 1.8. klo 12:00 - 15:00

Liput 8 euroa

ARS108 http://www.ars108.com
Souranderintie 2, Tehdassaari, 37100 Nokia

Osana Ars108 avajaisia 2.7.2021 oli Favela Vera Ortizin toinen teos, MARATON DE RUMBA. Teos oli tunnin kestävä liikkuva installaatio, jonka tanssi Laura Lehtinen.

Lisätietoja:
Favela Vera Ortiz, koreografi