Sivuun Ensemble: Veden tuntu. Valokuvaaja Darina Rodionova.

Koreografi löysi lohdun Itämerestä ja siksi Veden tuntu -teoksen näyttämönä toimii meri

Tanssijan keho elää jäähtyvän murtoveden hyhmäistä tiheyttä. Uhmakas laulu huutaa yhteyttämme veteen. Veden tuntu on kulkueteos, joka sukeltaa ihmisruumiin ja meren väliseen yhteyteen.

Tanssiteatteri Sivuun Ensemblen vuoden 2024 kantaesitys on Helsingin Kivinokkaan sijoittuva Veden tuntu. Teoksesta on yhteensä seitsemän esitystä välillä 12.-26.6.

Kivinokan kallioisessa luonnossa perkussiivisen musiikin pulssi, tanssi ja laulu palauttavat katsojan meren jatkuvaan liikkeeseen ja kiertokulkuun. Ihminen nähdään hauraana ja lyhytaikaisena mutta samanaikaisesti tuhovoimaisena ikiaikaisen elementin äärellä.

Tanssija Kardo Shiwan ja muusikko Amanda Blomqvist sekä yleisöopas Laura Lehtola saattelevat läsnäolijat kohtaamaan niin Itämeren voiman kuin ihmisen jättämän jäljen. Mirkka Nyrhisen visualisointi ammentaa vedenväen mytologiasta ja rannalle unohdetusta roskasta. Palkitun koreografi Ninni Perkon tuorein teos tarjoaa kokonaisvaltaisen paikan muistaa, sovittaa ja saada lohtua.

Veden tuntu tuo neljännen osan Sivuun Ensemblen vuonna 2017 käynnistettyyn ihmisen ja ympäristön välistä suhdetta käsittelevään teossarjaan. “Veden tuntu syntyi tarpeesta saada lohtua epätoivoiseen ja kriisien täyttämään maailmaan. Lohtu löytyi luonnonvesistä”, kertoo Sivuun Ensemblen taiteellinen johtaja ja koreografi Ninni Perko.

Esitys vie tanssin osaksi ekosysteemiä. Veden tunnussa tanssitaan ja kahlataan meressä eri syvyyksissä, mereen lauletaan ja sitä soitetaan. Teoksen instrumentit koostuvat rannalle hylätyistä laudoista ja merenpinnan soinnista. Koreografia on lähtenyt liikkeelle paikkasidonnaisuudesta ja etsinyt ihmisesiintyjän luonnollista läsnäoloa osana Kivinokan rannan kaupunkiluontoa. Teosta on työstetty jo kolmena kesänä keskittyen esiintyjien yhteyteen rannan elementtien kanssa.

Paikkasidonnaisuuden rinnalla teoksessa hyödynnetään meribiologien tietoutta Itämeren tilasta sekä luonnonvesiin liittyvää suomalaista mytologiaa, joka nostaa pintaan unohtuneen luontosuhteemme.

“Veden tunnun prosessi on nostanut eteemme kysymyksen merten tilasta. Harjoitukset Kivinokassa alkavat rannan siivouksella - muoviroska on kutsunut itsensä osaksi teosta, halusimme tai emme. Teoksen työryhmässä toimiva muoviroskaan erikoistunut tutkija Julia Talvitie (TkT) kertoi, kuinka muoviroska on esimerkiksi merimetsojen yleisin pesänrakennusaine. Veden tunnussa tämä kutsumaton vieras yhdistetään ihmisen luontosuhteeseen mytologian näkökulmasta”, Perko kertoo.

Sivuun Ensemble: Veden tuntu

Esitykset Kivinokassa:

Ke 12.6. klo 18 | Ensi-ilta

To 13.6. klo 18
La 15.6. klo 18
Su 16.6. klo 18

Ma 24.6. klo 18
Ti 25.6. klo 18
Ke 26.6. klo 18

Esitys alkaa Kulosaaren kartanon edestä klo 18.00 (osoite: Kipparlahdensilmukka 5, 00810 Helsinki). Tapaamispaikalta kävellään oppaan johdolla esityspaikalle noin 1 km matka. Esitys tapahtuu kokonaan ulkona, Kivinokan kärjessä meren rannalla. Esitystä katsotaan seisten. Esitykset pidetään myös huonon sään sattuessa.

Esityksen kesto on noin 1 h 45 min.
Suositusikä: yli 12-vuotiaat.
Esityksessä ei ole puhetta. Opas johtaa ryhmää suomeksi ja englanniksi.

Liput:
15 € / 25 € Fientasta: https://fienta.com/fi/s/veden-tuntu

Pressiliput:
Maksuttoman pressilipun esitykseen voi varata osoitteesta info@sivuun.net

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Inari Pesonen
Sivuun Ensemblen tuottaja
info@sivuun.net

Veden tunnun työryhmä
Ohjaus, koreografia: Ninni Perko
Esiintyjät: Kardo Shiwan ja Amanda Blomqvist
Yleisöopas: Laura Lehtola
Esitysavustaja: Jelle Perko
Visualisointi: Mirkka Nyrhinen
Musiikki: Amanda Blomqvist
Asiantuntijat: ekologi, FT Unni Pulliainen, meribiologit FT Pinja Näkki ja TkT Julia Talvitie ja folkloristi, FM Marjut Hjelt
Vesityöskentelyn ohjaus: Salla Hakanpää
Tuottaja: Inari Pesonen

Tuotanto ja tukijat
Tuotanto: Sivuun Ensemble
Tukijat: Taiteen edistämiskeskus, Helsingin kaupunki

Sivuun Ensemble on vuonna 2011 perustettu helsinkiläinen tanssiteatteri. Ensemblen esityksissä näyttäytyy voimakas taidemuotojen välinen dialogi. Liike, musiikki, kuva ja teksti punoutuvat kollaasimaisiksi kokonaisuuksiksi, jotka avaavat uusia tulkintoja yksilön ja yhteisön kannalta merkittäviin ajankohtaisiin aiheisiin. Sivuun Ensemblen taiteellisena johtajana toimii palkittu koreografi Ninni Perko (Helsingin kaupungin Vuoden taiteilija 2017; Vuoden Muistiteko -tunnustuspalkinto 2019; Vuoden Oulunkyläläinen 2010).

Itäinen Brahenkatu 11-13 E 112