KARHU EDITION kuva Joona Huotari ja Jouni Tauriainen

Leena Harjunpää Co:n monitaiteinen nykytanssiteos inspiroituu karhusymboliikasta ja vahvoista kontrasteista

Leena Harjunpää Co:n kolmelle tanssijalle koreografioitu nykytanssiteos KARHU EDITION esitetään Tanssin talossa Helsingissä 1.3. ja 2.3.2024.

KARHU EDITION on liikkeellinen ja näyttämöllinen tutkielma sekä katsaus karhujen moninaisiin, ihmisten luomiin, symbolisiin kuvastoihin. Esityksessä yhdistyy tanssi, teatteri sekä death growling -äänitekniikka. Esityksen tematiikka kumpuaa koreografi Leena Harjunpään karhuihin liittyvistä painajaisunista.

”Olen maalta kotoisin ja lapsena pelkäsin karhun tulevan vastaan metsässä. Näin ei koskaan käynyt, mutta näen joskus edelleen karhupainajaisia. Unet saivat minut tarttumaan karhukuvastoon. Halusin tarkastella karhun monimerkityksellistä roolia meidän kulttuurissamme. Se on voimaeläin, joka on toisaalta mystinen ja voimakas, toisaalta se voidaan nähdä söpönä ja hauskanakin. Kuvaston monipuolisuus ja monikerroksisuus kiehtoo minua. KARHU EDITION -teoksessa tanssijat tavoittelevat karhuisuutta ja sen voimaa vahvan fyysisyyden kautta. Esitys on visuaalinen ja yllättävä, karhujen tapaan monikerroksinen taideteos.”, Harjunpää toteaa.

Teos sai ensi-iltansa Kulttuuritehdas Korjaamolla 2.8.2023. Tanssin talon esitykset lisäävät osaltaan teoksen elinkaarta tuoden siihen lisää syvyyttä. Uuteen esitystilaan adaptoituminen tarjoaa tuoreen näkökulman teoksen tilalliseen kokemiseen. Näyttämöteoksessa KARHU EDITION, työryhmä tarkastelee karhujen elämää ja kehollisuutta, sekä näyttämöllistää ihmisten suhdetta karhuihin eri näkökulmia hyväksikäyttäen. Työryhmä pohtii, millaisia ruumiillisia tiloja, äänellisiä maisemia ja visuaalisia yhteyksiä ja tilanteita karhu ja ihminen tuottavat, ja miten ne asettuvat näyttämölle rinnakkain ja lomittain. Teos pureutuu Leena Harjunpää Co:lle tyypilliseen tapaan sosiaalisiin rakenteisiin ja käyttäytymismalleihin luoden syvälle luotaavan katsauksen ihmisyyden ja yhteiskunnan ytimeen.

Teoksen koreografioi Helsingin taiteilijapalkinnolla 2022 palkittu koreografi Leena Harjunpää ja teoksessa tanssivat Elina Hauta-aho, Pinja Poropudas sekä Heidi Tiainen. Äänisuunnittelusta, musiikista ja teemabiisi ‘Deep Sleep’ sanoituksista vastaa Jouni Tauriainen, valo- ja tilasuunnittelusta Eero Erkamo ja pukusuunnittelusta sekä rekvisiitasta Joona Huotari. Esiintyjien äänivalmentajana teoksessa on toiminut Mathias Lillmåns.

Esitykset: 1.3.2024 klo 19 ja 2.3.2024 klo 16.

Esityspaikka: Tanssin talon Pannuhalli. Kaapeliaukio 3, Helsinki.

Liput: www.tanssintalo.fi

Peruslippu: 32€
Eläkeläislippu:23€
Alennusliput: 23€ Alle 25-vuotiaat, opiskelijat, työttömät, siviilipalvelus- ja varushenkilöt. Varauduthan esittämään alennukseen oikeuttavan todistuksen.
Ryhmälippu: 20€/hlö (min 10 hlöä)

Esitys on aikuisille ja nuorille.
Esityksen kesto: noin 1 h.

Tuotanto: Leena Harjunpää Co

Lisätietoja: