VanDance-tapahtumassa esiintyy mm. tanskalainen katutanssiryhmä Freestyle Phanatix.

​Mamia Company järjestää uuden tanssitapahtuman Vantaalla kansainvälisen tanssin päivän kunniaksi

Lauantaina 27.4. pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen käyttäjien matkustusalueet laajenevat, kun HSL luopuu seutulipuista. Samana päivänä Vantaa muuttuu hetkeksi Suomen tanssipääkaupungiksi: Myyrmäessä järjestettävä uusi VanDance-tapahtuma kutsuu kaikenikäiset mukaan maksuttomaan kansainvälisen tanssin päivän juhlaan. Uusilla matkalipuilla Myyrmäki on yhtä tavoitettavissa kuin Helsingin keskusta.

VanDance tuo yhteen eri ikäisiä ja eri taustoista tulevia tanssijoita, ja tarjoaa yleisölle valloittavan kattauksen erilaisia esityksiä Myyrmäen keskustassa. VanDancen ohjelman on suunnitellut vantaalainen nykytanssiteatteri Mamia Company. “Vantaassa on hirveästi potentiaalia ja tanssin tekijöitä löytyy. Meillä on kaupungin kanssa yhteinen missio vahvistaa Vantaan imagoa kulttuurikaupunkina”, kuvailee Mamia Companyn koreografi ja ohjaaja Nina Mamia.

Syksyllä 2014 perustettu Mamia Company on muutamassa vuodessa saanut vahvaa jalansijaa yhtenä kaupungin keskeisenä tanssiryhmänä ja myös kansainvälisenä toimijana. ”Kotimaisten tekijöiden ja esitysten lisäksi olemme tämän vuoden ohjelmaan kutsuneet myös tanskalaisen katutanssisensaation Freestyle Phanatix. Haluamme rakentaa kansainvälisiä verkostoja myös Vantaalle”, toteaa Mamia Companyn toinen taiteellinen johtaja, näyttelijä Kasperi Nordman.

Kansainvälistä tanssin päivää vietetään joka vuosi ympäri maailmaa 29.4. Päivä on kunnianosoitus tanssille, joka yhdistää ihmisiä kulttuuritaustasta ja politiikasta riippumatta. Kansainvälistä tanssin päivää on vietetty vuodesta 1982 alkaen. Aloitteen tanssin päivästä teki suomalainen tanssitaiteilija, professori Doris Laine (1931–2018). VanDance on osa Vantaan tanssin viikkoa, joka päättyy kansainvälisen tanssin päivänä.

Mamia Companyn kotisivut: http://www.mamiacompany.fi

Lisätiedot Vantaan tanssin viikosta: https://www.vantaa.fi/tanssinviikot