MEDEIA: Klovnin raivonhallintaopas Lappeenrannan kaupunginteatterissa 26.1.

MEDEIA: Klovnin raivonhallintaopas Lappeenrannan kaupunginteatterissa 26.1.

Klovnerian suomalaisen pioneerin Taina Mäki-Ison sooloteos MEDEIA: Klovnin raivonhallintaopas avaa Lappeenrannan kaupunginteatterin vuoden 2019 vierailuesityksien sarjan. Vaikeita aiheita lämpimällä huumorilla purkava teos nähdään teatterin pienellä näyttämöllä lauantaina 26.1. klo 19.

Noin tunnin mittainen sooloteos on on tragikoominen tulkinta Medeiasta. Se on klassinen kreikkalainen myytti naisesta, joka tappaa kostoksi omat lapsensa. Esityksessä Klovni Martta saa tämän huikean roolin esitettäväkseen, mutta häntä kauhistuttavat tarinan julmuudet. Miten ihmeessä kertoa kaikki karmeudet?

– Esittämäni Klovni Martta on itse melko helposti ärsyyntyvä. Hänen opastuksellaan esityksessä käsitelläänkin myös raivonhallintaa, jota tarinan Medeiakin olisi ehkä voinut käyttää.

Vaikka esityksessä käsitellään rankkoja aiheita, klovnin ihmettelevä asenne elämän eri ilmiöihin mahdollistaa rankkojen ja vaikeidenkin asioiden käsittelyn lämpimällä huumorilla. Loppuvuodesta 2017 Mäki-Iso veti useita Medeia-työpajoja 3-6 -luokkalaisille. Näiden työpajojen anti näkyy esityksessä, joka on suunnattu sekä aikuisille että nuorille.

– Klovnin yksi perusominaisuus on ihmettely. Tekisi mieli kuvata sitä hyväksyväksi ihmettelyksi. Ihmetellen voi tutkailla rankkojakin asioita. Usein klovni löytää myös yllättäviä näkökulmia ja saattaa jopa kääntää asiat ihan mullin mallin. Lämmin huumori auttaa käsittelemään inhimillisiä heikkouksia ja jopa hirveyksiä.

Taina Mäki-Iso on klovnerian pioneeri ja edelläkävijä Suomessa. Hänen klovnisoolojaan on viime vuosina nähty kotimaan lisäksi myös mm. Espanjassa, Tšekissä ja Arabiemiraateissa. Kanneltalossa Helsingissä 7.2.2018 ensi-iltansa saanut MEDEIA: Klovnin raivonhallintaopas on Mäki-Ison viides klovnisoolo. Teos on valmistunut yhteistyössä ohjaaja, käsikirjoittaja ja esiintyjä Janne Saarakkalan kanssa, joka tunnetaan rohkeasti esitystaidetta uudistavana taiteilijana. Työryhmään kuuluvat myös visualisoinnista vastaavat Mika Haaranen ja Elina Kolehmainen.

Lappeenrannan jälkeen teos nähdään tänä keväänä mm. Kulttuurikeskus Stoan ohjelmistossa Helsingissä.

Lisätiedot:
Taina Mäki-Iso, taina.makiiso(a)gmail.com

MEDEIA: Klovnin raivonhallintaopas
Lappeenrannan teatterin pienellä näyttämöllä 26.1.2019 klo 19
Kesto: noin tunti, ikäsuositus: 10+, esityskielet: suomi ja englanti

Lisätietoa ja liput:: https://lprteatteri.fi/fi/Ohjelmisto/MEDEIA-Klovnin-raivonhallintaopas

Arts Management Helsinki viestii edustamiensa taiteilijoiden ajankohtaisista teoksista, tapahtumista ja taidemaailman uutisista.