’Tarinoita menneisyydestä - nykypäivän feminismin tienraivaajat’ kuva: Karoliina Gröndahl

Monitaiteinen esitys ’Tarinoita menneisyydestä - nykypäivän feminismin tienraivaajat’ antaa puheenvuoron viime vuosisadan naisille

Malmitalossa toukokuussa kaksi kertaa nähtävä 1900-luvun alun naisten ääniä ja kuvia, musiikkia sekä improvisaatioteatteria yhdistävä esitys on yhteistyö Teatteri Vendetan, muusikko Anna E. Karvosen sekä valo- ja videosuunnittelija  Ina Niemelän  kanssa.

’Tarinoita menneisyydestä – nykypäivän feminismin tienraivaajat’ on rohkea, erilainen ja eri taidelajeja yhdistävä kokonaisuus. Esityksessä kuullaan Stadin kadonneet styget -projektistaan tunnetun muusikko Anna E. Karvosen ääniesseet yhdistettynä Ina Niemelän visualisointeihin. He antavat puheenvuoron 1900-luvun helsinkiläisten naisten tarinoille heidän oman äänensä ja vanhojen arkistokuvien kautta.

“On mahtavaa antaa ääni menneille polville, koska historiassakin naiset jäävät edelleenkin usein miesten suurten tarinoiden varjoon.”  Karvonen toteaa.

Teatteri Vendettan improvisaatiossa nähdään naisia, joiden teoissa ja kokemuksissa näkyvät myös menneisyyden naiset, niinkuin he näkyvät myöskin jokaisessa naisessa, joka lavalle astuu esiintymään.

“Tässä kokonaisuudessa on jotain ihan mielettömän kutkuttavaa. Improvisaatioteatteri tuo mahdollisuuden tuoda menneiden naisten tarinoihin nykyisyyden kulmaa, jotain hauskaa, jotain koskettavaa, jotain yllättävää.”  näyttelijä Tuuli Mattila kertoo.

Teatteri Vendetta on helsinkiläinen ammattiteatteri, joka erikoistuu feministiseen teatteriin. Tarinoita menneisyydestä on kevään ensimmäinen yhteistyöprojekti ja osa Vendettan vuoden 2022 ohjelmistoa.

Esitykset Malmitalossa
10.5. klo 19:00 ja 12.5. klo 12:00

Esityksessä: näyttelijät Anna Andersson, Ulla Virtanen, Julia Gauffin, Tuuli Mattila, Outi Ikonen, Anna Korolainen-Crevier, muusikko Anna E. Karvonen, sellisti Susanna Syrjäläinen, tekniikka Ava Heinonen sekä valo- ja videosuunnittelija Ina Niemelä.

Valokuvat: Karoliina Gröndahl

Liput 22,50 € / 17,50 €
Taiteilijakokoonpano haluaa tarjoaa myös ilmaisia lippuja yli 65-vuotiaille helsinkiläisille eläkeläisille. Näistä lisätietoja löytyy Malmitalon sivuilta.

Esitystä tukee Helsingin kaupunki ja Kari Mattila -Säätiö.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
vendettateatteri@gmail.com