Kuva: työryhmä

Monitaiteinen Snowy-työryhmä johdattaa kokijan kohtaamaan lumen ja luonnon esityskävelyn muodossa Vanhankaupunginlahdella

Snowy on esityskävely ja moniaistinen installaatio jossa oleskellaan lumen, jään, vallitsevien säätilojen, pimeyden ja niiden vaikutusten parissa.

Snowy tapahtuu Viikin-Vanhankaupunginlahden luonnonsuojelualueen kupeessa Helsingissä. Tapahtumassa kävellään pitkospuita Lammassaareen, kuljetaan kuusten lomassa, hämärillä kallioilla sekä lumen seassa ja päädytään vanhaan kalastajatorppaan Kuusiluodossa.

Työryhmän muodostavat esitys-, valokuva- ja visuaalisen taiteen tekijät Anttoni Halonen, Heli Keskikallio, Jenni Laiti ja Soile Voima. Työryhmän koollekutsujana on toiminut tanssi-ja valokuvataiteilija Soile Voima.

Teoksen parissa työryhmä on tarkastellut lunta eri näkökulmista; veden eri olomuotoina, veden historian ja kierron kautta, 10 000 vuoden takaisen jääkauden ja sen jälkien ja tulevaisuuden näkökulmista, lumen muodostumisen, olomuotojen, matkaamisen ja jatkuvan metamorfoosin, sen yhteiselon ja merkitysten eri lajien sekä eliöiden, maan muotojen ja tuulten kanssa sekä myös lumitaitojen, leikin, kokemuksellisuuden, moniaistisuuden ja tuntoisuuden kautta.

Työryhmä on pohtinut lumisten elinympäristöjen ihmeellisyyttä ja niiden epävarmaa tulevaisuutta ilmaston muuttuessa. Tärkeää työskennellessä ja kohtaamisissa on ollut altistuminen, kuuntelu ja huolenpito sekä taiteellisen herkkyyden ja intuition parissa oleminen.

Työtä ajaa eteenpäin ihmisen aiheuttamien ympäristötuhojen, luontoympäristöjen katoavuuden, lajien sukupuuttojen, suoraviivaisuuden ja yhä enemmän sortoon taipuvien yhteiskuntarakenteiden aiheuttama hämmennys ja suru sekä erilaisten luontoympäristöjen, elämänmuotojen ja lajien kunnioituksen, ihmeellisyyden, huolenpidon ja niiden itseisarvon tunnustamisen tärkeys. Miten toimia taiteilijana näiden olosuhteiden, asioiden ja kysymysten äärellä? työryhmä kysyy.

Työryhmä on työskennellyt Kilpisjärvellä, Jokkmokkissa ja Helsingissä. Sää on määrittänyt ja määrittää ja ohjaa yhä työskentelyä, ja vie tekijöitä odottamattomiin suuntiin. Välillä heidän on täytynyt hidastaa vain kun on niin kaunista ja ihmeellistä. Toisinaan ei ole päässyt eteenpäin kun upottaa, sataa, puhkuu ja puhaltaa. Ehkä vyöryykin.

Lumen äärellä ja sitä kuunnellen työryhmä utopioi maailmoista ja maailmojen kanssa, joissa on enemmän vapautta, kesyttömyyttä, mysteereitä ja välittämistä sekä enemmän sijaa erilaisille ainutlaatuisille kokijoille, tekijöille ja todellisuuksille.

Tämä on kutsu yleisölle altistumaan näiden aiheiden pariin kulkemisen, havainnoinnin, valokuvan, sanojen ja ruumiillisuuden äärelle.

Esitysajat: to 29.2, pe 1.3. ja la 2.3.2024 klo 18

Kesto noin 2,5h

Tapahtuma on yleisölle ilmainen, osallistuminen ennakkoilmoittautumisella:

Saat lähtöpaikan ja tarkemmat ohjeet ilmoittautumisen yhteydessä ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen muutamaa päivää ennen tapahtumaa. Yleisömäärä on rajallinen, noin 15 henkilöä. Ilmoittautuminen on sitova, vapautathan paikkasi toiselle esteen tullessa.

Työryhmä:

Anttoni Halonen on visuaalisten alojen taiteilija joka näkee lumessa ja sen heijastuksissa kaikki värit ja kaikki muodot.

Heli Keskikallio on koreografi ja tanssitaiteilija, jolle lumen ja jään peittämässä maisemassa eläminen on pysähtymistä ja elämän ihmettelyä.

Jenni Laiti on Inarista kotoisin oleva saamelainen taiteilija ja lumen lapsi, jolle talvi merkitsee olemassaoloa.

Soile Voima on tanssi-ja valokuvataiteilija, jolle lumi merkitsee kauneutta, innostusta, arkea, monisuuntaisuutta, vastakkaisuuksia, kesyttömyyttä, mysteereitä ja levollisuutta.

Tukijat: Taiteen edistämiskeskus, Jenny ja Antti Wihurin rahasto ja Suomen Kulttuurirahasto

Yhteistyökumppanit: Bioart-seura, Kilpisjärven biologinen asema, Vanhankaupunginlahden kulttuuri-ekologinen klubi

Lisätiedot: soilevoima@gmail.com / 040 54941113