Pierrot le fou - how to dance Godard. Kuva: työryhmä.

Mukaansatempaava katuteatteriesitys ´Pierrot le fou - how to dance Godard´ tuo taiteen kaupunkilaisten luo 9.-10.6.2023 neljässä eri lokaatiossa Helsingissä

Pierrot le fou - how to dance Godard on taiteellisesti korkeatasoinen, helposti lähestyttävä ja lämminhenkisen mukaansatempaava katuteatteriesitys jossa kolme hahmoa sukeltavat seikkailuun ja käyvät 30 minuutissa läpi elämän tragedian ja kauneuden 6 eri kielellä - valloittavan epäjohdonmukaisesti.

Teos on saanut inspiraationsa ranskalaisen elokuvaohjaajan Jean-Luc Godardin elokuvasta Pierrot le fou (1966). Kuten elokuva, rikkoo myös tämä esitys traditionaalisen kerronnan logiikka ja käyttää hyväkseen ajatusta sääntöjen rikkomisesta luomisprosessissa, saavuttaen rönsyilevän monitaiteellisen esityskielen. Teoksessa esiinnytään ylevästi ja pöhkösti, mutta antaen tilaa myös hiljaisuudelle ja poettisille hetkille. Teoksessa nykytanssi, teatteri, musiikki ja visuaalisuus valjastetaan Godardille tyypilliseen liioiteltuun muotoon ja vastavuoroiseen dialogiin sekä ammennetaan Godardin fyysisestä tavasta kuvata ihmisten välisiä suhteita ja tapaa yhdistää toisilleen vastakkaisia teemoja. Teos sopii kaikenikäisille ja kaiken taustaisille äidinkielestä riippumatta.

Teosta esitetään yhteensä kahdeksan kertaa Helsingissä neljässä eri lokaatiossa:

9.6. klo 14:00 & 15:30 Eiranranta, Pyhän Birgitan puisto
9.6. klo 18:00 & 19:30 Aurinkolahden uimaranta, Cafe Biitsin vieressä
10.6. klo 14:00 & 15:30 Pengerpuisto
10.6. klo 18:00 &19:30 Parrulaituri

Esitykset ovat yleisölle maksuttomia.

Teoksen idea ja koollepano: Maria Nurmela & Meri Pajunpää
Koreografia ja esitys: Maria Nurmela, Meri Pajunpää, Miguel do Vale