Mysteerio Aniumus, kuva: Reino Koivula

Mysteerio Animus on tanssiteos mystiikkaan taipuvaisesta ihmiseläimestä

Mysteerio Animus -tanssiteos on tanssitaiteilija Elina Hauta-ahon ja muusikko Eero Savelan toinen yhteistyöteos. Teos esitetään marraskuussa Helsingissä Maunula-talossa, se sai ensi-iltansa syksyllä 2022 Barker-teatterilla Turussa.

Mysteerio Animus tunnustelee ihmistä eläimenä, jolla on taipumus herkistyä henkisiin kokemuksiin ja jolle ominaista on mielikuvittelun kyky. Se kurkottaa kohti tuntematonta meissä ihmisissä ja maailmankaikkeudessa. Teoksessa tuntematon avautuu mielikuvittelun kautta kohden tajunnavirtamaista omalakista tilaa, jossa henkilökohtainen laajentuu universumin kokoiseksi mysteeriksi. Teoksen maailma on inspiroitunut ihmisen henkisistä maailmankatsomuksista kautta aikain, myyttisistä voimahahmoista, surrealismista, esoteriasta ja työryhmän henkilökohtaisita kokemuksista suhteessa aihemaailmaan. Mysteerio Animus -tanssiteos on liikkeen, äänen ja videoprojisoinnin kudelma. Tärkeä osa teoksen visuaalisuutta ja äänimaailmaa on Eero Savelan itse rakentamat soittimet.

Eero Savela työskennellyt laaja-alaisesti musiikin sekä muun esittävän taiteen alalla vuodesta 2000 alkaen. Erilaisten musiikkiyhtyeiden lisäksi häntä kiinnostaa erityisesti seikkailla eri taiteenlajien ja -taiteilijoiden kanssa. Savela on säveltänyt, soittanut ja esiintynyt tanssi-, sirkus- ja teatteriesityksissä sekä tehnyt ääniteoksia radioon.

Elina Hauta-aho on toiminut tanssin ammattikentällä Suomessa 15 vuotta toimien laaja-alaisesti tanssintekijänä: tanssijana, koreografina, opettajana, mentorina, kansanopiston tanssitaiteen koulutuslinjan vetäjänä ja tuottajana. Viimeisin Hauta-ahon oma koreografinen työ oli teospari Flow of death (Querq-tapahtumatila, Z-lab Zodiak - Uuden tanssin keskus, Ars Moriendi -festivaali, Helsinki 2019) ja and Life (Maunula-talo, Helsinki 2021) sekä Yhteismaa-projekti (2020-21) eteläpohjalaisten lasten kanssa Alajärvellä. Elina on tehnyt töitä esiintyjänä useiden koreografien ja ohjaajien kanssa ympäri Suomea.

MYSTEERIO ANIMUS TYÖRYHMÄ

KOREOGRAFIA, ESIINTYMINEN, MUSIIKKI, TANSSI, TILA- JA VALOSUUNNITTELU: Tanssitaiteilija Elina Hauta-aho ja muusikko Eero Savela
VIDEOSUUNNITTELU JA TOTEUTUS: Eero Savela
KOREOGRAFINEN KONSULTTI: Jouni Järvenpää
PUKU- JA TILASUUNNITTELU: Susanna Suurla
TEKNINEN TUKIHENKILÖ JA ESITYSTEN AJO: Jouni Tauriainen
RESIDENSSIJAKSO: Routa Company, Kajaani
TUKI: Taiteen edistämiskeskus, Samuel Huberin säätiö ja Helsingin kaupunki

Esitykset: Maunula-talo, Metsäpurosali, Metsäpurontie 4, Helsinki
Esitysajat: pe 10.11.2023 klo 19.00, la 11.11.2023 klo 19.00, su 12.11.2023 klo 15.00
Kesto noin 70min., ei väliaikaa
Liput:17€ / 12€

Toimittajat ovat lämpimästi tervetulleita Mysteerio Animus-teoksen esitykseen veloituksetta. Ilmoitattehan tulostanne rajallisten katsojapaikkojen vuoksi alla mainittuun sähköpostiosoitteeseen.

Lisätietoja:
Elina Hauta-aho: elina.hautaaho@gmail.com, +358 50 3660 747