Anna Korolainen Crevier: Syntynyt säiliöksi

Näyttelijä ja teatterintekijä Anna Korolainen Crevierin äitimyyttiä ravisuttava monologiesitys “Syntynyt säiliöksi” saa ensi-illan 18.5. uudessa huoneteatterissa Helsingin Pasilassa

Äitimyytti hajotetaan visuaalisen teatterin keinoin uudessa huoneteatterissa Pasilassa. Mitä tapahtuu, kun hyvinvointivaltio kääntää selkänsä ja lapset syntyvät äitien selkänahasta?

Toukokuussa 2023 saa ensi-iltansa näyttelijä ja teatterintekijä Anna Korolainen Crevierin monologiesitys “Syntynyt säiliöksi”. Omakohtaisiin kokemuksiin ja haastatteluihin perustuva esitys katsoo perinteisen äitiyskuvaston taakse ja nostaa esiin äidiksi tulemisen pimeät puolet. Esitys nähdään Teatteri HIT Helsingin uudessa huoneteatterissa RTI-talolla Pasilassa.

“Äidiksi tulemisen prosessi voi olla äärimmäisen yksinäinen, jos mediassa näkyvä äitiyskuvasto ei tunnu omalta. Yritin raskaana ollessani etsiä kuvauksia ja tarinoita, joihin samaistua ja kun ne tuntuivat olevan vähissä, päätin itse tehdä asialle jotain.” Kertoo Korolainen Crevier.

Esityksen keskiössä olevaa kokemusta värittää vahvasti tämän hetken terveydenhuollon kriisi ja synnytyssairaaloiden kaoottinen tilanne. Korolainen Crevier tuo näkyväksi, mitä tarkoittaa yksilön tasolla kun terveydenhuolto ei vastaa puhelimeen ja hoitajat juoksevat kiireessään synnyttäijä pakoon.

“Syntynyt säiliöksi” hyödyntää tarinankerronnassaan visuaalisen teatterin keinoja ja tuo yhteen esiintyjän henkilökohtaisen kokemuksen sekä unenomaisen, sanattoman tarinankerronnan, josta vastaa nukketeatteritaiteilija Maria-Elina Koivula. Esityksessä myös kuullaan feministifilosofi Simone de Beauvoirin äitiystekstejä.

“Sain raskaana ollessani lahjaksi Minja Koskelan “äidiksi tuleminen” -kirjan, jossa sivuttiin myös Beauvoirin äitiystekstejä. Beauvoir, jolla ei ollut biologisia lapsia, tavoitti mielestäni poikkeuksellisen tarkkanäköisesti raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan kokemuksia.”

Esityksiä on toukokuussa 2023 kolme ja ne ovat osa Teatteri HIT Helsingin uuden teatteritilan avaavaa ohjelmistoa.

Työryhmä

Tekstit: Anna Korolainen Crevier ja työryhmä
Esiintyjä, käsikirjoitus ja tuotanto: Anna Korolainen Crevier
Ohjaus: Julia Gauffin
Visuaalinen suunnittelu ja nuketuksen ohjaus: Maria-Elina Koivula
Musiikki ja äänisuunnittelu: Annimaria Fabritius
Teknikko: Katinka Ebbe
Art Direction: Louis Crevier
Tuotanto: HIT Helsinki
Kiitokset: Aura of Puppets, Metropolitan Puppets, Jonna Nummela, äidit, jotka jakoivat tarinansa tätä esitystä varten

Esitykset

18.5.2023 klo 19
20.5.2023 klo 19
25.5.2023 klo 19

Esityspaikka

RTI-talo, Uutiskatu 2, HIT Helsingin Huone, 1. kerros

Saapumisohjeet

Ilmalan asemalta on noin 10 minuutin ja Pasilan asemalta on noin 15 minuutin kävelymatka esityspaikalle.
Uutiskadun pysäkki on aivan esityspaikan vieressä (bussit 59 ja 23, raitiovaunu 9).
Esityspaikan sisäpihalta löytyy parkkipaikkoja (1€/h)

Saavutettavuus

Esitystila on esteetön. Lisätietoja osoitteesta info@hithelsinki.com
Esitystä ovat tukeneet Helsingin kaupunki, Taiteen edistämiskeskus ja Suomen kulttuurirahasto