Kuva: Laura Malmivaara

Naiset mahdottomien vaatimusten äärellä: tilaa raivataan nyt feministisen improvisaation keinoin teatteri Vendettan Korruptoituneiden mielten jumpassa

“Miksi työpaikan palaverissa kysytään tamponia edelleen lainaan kuiskaamalla jos paikalla on miehiä? Olisi jo korkea aika leväyttää tamponirasiat pöytään ja ottaa haltuun naisille kuuluva tila vapaana patriarkaatin ristiriitaisista vaatimuksista,” nauraa Vendettan näyttelijä Tuuli Mattila.

Feministisen improvisaatioteatteri Vendettan suosittu esitys Korruptoituneiden mielten jumppa matkustaa vuoden alussa Tampereelle ja Turkuun. Esitys nähdään 11.1.2023 Teatteri Telakalla ja 28.2.2023 Turun Linnateatterissa. Ensi-iltansa Korruptoituneiden mielten jumppa sai syyskuussa 2020 Helsingin KokoTeatterissa.

Korruptoituneiden mielten jumppa on feministinen ilotulitus, joka sisältää faktaa, henkilökohtaisia tarinoita ja pitkän, improvisoidun näytelmän. Vendettan näyttelijät improvisoivat illan aiheesta asettaen itsensä alttiiksi ja haastaen myös omia ennakkoluulojaan. Tampereella aiheena on naisiin liittyvät mahdottomat kunnollisuuden vaatimukset, Turussa taas improvisoidaan seksuaalisuuteen liittyvästä häpeästä.

“Esitys on syntynyt tarpeestamme haastaa pölyttyneitä representaatioita ja totuttuja valtarakenteita. Olemme kuitenkin huomanneet että joskus pahin vastustaja tuoreen, feministisen improvisaation tekemisessä on oma mieli ja sen asettamat ennakkoluulot ja rajoitteet. Jumppaamme siis omia, patriarkaalisen yhteiskunnan korruptoimia mieliämme ja otamme katsojat mukaan esityksen tekemiseen,” kertoo Vendettan näyttelijä Anna Andersson.

Korruptoituneiden mielten jumpan tärkeä osa on myös puhujavieraan alustus illan aiheen äärellä. Tämä virittää sekä katsojat että näyttelijät aiheeseen ja tarjoaa viitekehyksen improvisoidulle näytelmälle. 11.1. Tampereen Teatteri Telakalla esityksen aiheena on Mahdoton kunnollisuus ja asiantuntijavieraana feministi ja tutkijatohtori Saara Särmä, 28.2. Tampereen Linnateatterissa taas käsitellään Seksuaalisuutta ja häpeää queerfeministisen strippiklubin Club Hävyttömän toisen perustajan ja yhteisöpedagogin Rosa Ahvenjärven kanssa.

Katsojat pääsevät vaikuttamaan esitykseen etukäteen sosiaalisen median kautta sekä esityksen aikana. Esityksen aihetta myös puretaan yhdessä katsojien kanssa. “Katsojien tekemät huomiot näyttämöllä esitetystä tarinasta ovat juuri sitä tietoa, mikä vie improvisaatiota ja koko esittävää taidetta eteenpäin. Haluamme kuulla, miltä näyttämölle tuotu maailma tuntui ja tunnistivatko katsojat itseään sieltä,” kuvaa Vendettan näyttelijä Julia Gauffin.

Feministinen improvisaatioteatteri Vendetta on rohkea ja kantaa ottava helsinkiläinen improvisaatioteatteri, jonka tavoitteena on edistää tasa-arvoa ja keskinäistä ymmärrystä improvisaatioteatterin keinoin. Vendettan jäsenet ovat teatteritaiteen ammattilaisia, jotka tutkivat sosiaalisia rituaaleja, valtarakenteita ja patriarkaalisen yhteiskunnan tabuja.

Tekijät
Esiintyjät: Anna Andersson, Julia Gauffin, Outi Ikonen, Anna Korolainen Crevier, Tuuli Mattila, Karoliina Niskanen ja Ulla Virtanen
Muusikko: Tiia Karttunen
Teknikko: Katinka Ebbe

Esitystä tukee Taiteen edistämiskeskus.

Lisätietoa:

Anna Korolainen Crevier, +358 50 575 0650