Kuva: Sinem Kayacan

Ni­meä­mä­tön luon­to | Osat I-III: Veli Leh­to­vaa­ran väi­tös­tut­ki­muk­sen Ecological Poetics in Dance and Choreographic Writing ensimmäinen taiteellinen osa 26.1.-25.2.2024 Helsingissä

Minkälaista on tanssin, paikan ja kuvan ekologinen poetiikka?

Nimeämätön luonto on triptyykki-muotoinen tanssiteos, joka on syntynyt yhteistyössä koreografi Veli Lehtovaaran, kuvataiteilija Eija-Liisa Ahtilan, äänisuunnittelija Jani Hietasen ja kansainvälisen työryhmän kanssa. Teoksessa esiintyvät Matilda Aaltonen, Erik Eriksson, Kevin Fay, Elias Girod, Inga Huld Hákonardóttir, Anni Koskinen ja Sofia Simola.

Esityksiin perustuva audiovisuaalinen installaatio on esillä Kuvataideakatemian järjestämässä taiteellisen tutkimuksen ryhmänäyttelyssä Claws and Connections - all the world's senses. Installaatiossa yhdistyy esitysten taltiointi, esityksissä käytetty liikkuva kuva ja koreografisen tutkimuksen aikana kirjoitettu ja löydetty teksti. Yleisö istuu puuveistoksilla, jotka laajentavat teoksen kokemusmaailman kosketuksen ja tuoksun alueelle.

Teos muodostaa ensimmäisen taiteellisen osan Lehtovaaran väitöstutkimukseen Koreografisen kirjoituksen ja tanssin ekologinen poetiikka. Samalla installaatio muoto tarkastelee elävän ja ruumiillisesti koetun tanssiesityksen dokumentointia ja uudelleen esittämistä näyttelyn kontekstissa.

Triptyykki sai ensi-iltansa Liikkeellä marraskuussa -festivaalin ja Zodiak - Uuden tanssin keskuksen ohjelmistossa Helsingissä 30.10.-13.11.2022.

Ins­tal­laa­tio 26.1.-25.2.2024 Esi­tys 30.1. ja 6.2. klo 15:00, Esi­tar­kas­tus 7.2. klo 14:00
Kuvataideakatemia 2 krs. Myllytori (Sörnäisten rantatie 19, 00530 Helsinki)

Installaatioon liittyvät tapahtumat:

Ti 30.1. & Ti 6.2. klo 15:00, Myllytori 2.krs
Sofia Simola tanssii fragmentteja koreografiasta ja Lehtovaara kertoo teoksesta ja tutkimuksesta. (kieli englanti)

Ke 7.2. klo 14:00, Myllytori 2.krs
Taiteellisen osan esitarkastus, jossa keskustelevat Paula Kramer, Nikolina Pristaš, Prof. Leena Rouhiainen ja Veli Lehtovaara. (kieli englanti)

Lisätiedot:
Veli Lehtovaara velijuhana@gmail.com +358440820524