"Piilossa". Kuvassa: Taina Mäki-Iso. Kuva: Heini Kiamiri.

"Piilossa" on Taina Mäki-Ison uusin klovnisoolo perheen pienimmille

Kokenut klovnerian taituri Taina Mäki-Iso suuntaa uusimman soolonsa hyvin nuorelle yleisölle, 2-3 -vuotiaille. Vuorovaikutuksellinen esitys Piilossa on osallistava esitys, jossa leikitään ja tutkitaan piilosilla oloa. Esitys sisältää vain vähän puhetta, mutta paljon klovnerialle tyypillistä välitöntä vuorovaikutusta ja improvisaatiota.

Idea esitykseen on syntynyt lapsen erilaisista tavoista ilmentää kipua. Myös sairaalaklovnina työskentelevä Taina Mäki-Iso on pohtinut paljon lasten piiloutumista. ”Lapsi saattaa ilmaista kipuaan menemällä piiloon peiton alle. Olen paljon miettinyt, mitä kaikkea lapsen piilossa olo voi ilmentää. Mitkä syyt saavat menemään piiloon? Yksin piiloutumiseen liittyy tavallisesti jokin vahva tunne, mutta toisaalta piiloutuminen on myös osa yhdessä leikittävää piiloleikkiä.”

Tutusta piiloleikistä löytyykin monia ihmiselämään liittyviä asioita; esimerkiksi turvallisuuden tunnetta kun eron jälkeen tulee löydetyksi, riemua yllätyksistä ja mahdollisuutta piiloutua ikäviltä asioilta. Moniaistisessa Piilossa-esityksessä perheen pienimmät saavat leikkiä ja tutkia piilosilla oloa yhdessä Taina Mäki-Ison esittämän Tyyppä-nimisen hahmon kanssa.

Piilossa ensiesitetään marraskuussa vauvojen ja taaperoiden Kukkuu! -taidefestivaalilla Vantaalla. Teoksen ovat käsikirjoittaneet Taina Mäki-Iso ja Heini Kiamiri. Kiamiri vastaa myös esityksen lavastuksesta ja puvustuksesta.

Taina Mäki-Iso on fyysiseen teatteriin ja klovneriaan erikoistunut ohjaaja ja opettaja. Klovnina hän on esiintynyt Suomen lisäksi mm. Espanjassa, Tsekissä ja Arabiemiraateissa. Heini Kiamiri on lavastaja ja pukusuunnittelija, joka on työskennellyt monipuolisesti teatteri-, elokuva- ja televisiotuotannoissa. Parhaillaan hän tekee taiteellista tutkimusta Aalto-yliopistossa lapsilähtöisestä skenografiasuunnittelusta. Mäki-Iso ja Kiamiri ovat aiemmin tehneet yhdessä ohjaaja-skenografiparina lapsille suunnattuja esityksiä mm. Helsingin Kaupunginteatteriin.

Piilossa
Pe 1.11.2019 klo 10.30 Tikkurilan kirjaston satuhuone, Lummetie 4
To 7.11.2019 klo 10.30 Länsimäen avoin päiväkoti, Suunnistajankuja 2

Esitykset ovat maksuttomia. Pakolliset varaukset:
09 8392 9044, kulttuuritapahtumat@vantaa.fi

Kesto noin 35 min.

Esitystä tukee Uudenmaan taidetoimikunta.

Lisätietoja esityksestä ja festivaalista:

Lisätiedot:

Taina Mäki-Iso