Kuva: Darina Rodionova.

Sivuun Ensemblen syksyn ensi-ilta Ihminen ihmettelee kiertää tanssifestivaalilla ja ympäristötiedetapahtumissa Joensuussa, Espoossa ja Oulussa

Sivuun Ensemblen vuoden 2023 kantaesitys Ihminen ihmettelee on Silentopia-näyttämöteoksesta (ensi-ilta 2022) ja sen teosprosessin aikana kirjoitetuista tiedeblogeista versonut kiertueteos. Ensisijaisesti näyttämöiden ulkopuolelle jalkautuvassa esityksessä tanssi ja livemusiikki kohtaavat popularisoidun tutkimustiedon ja runouden.

Silentopia on Sivuun Ensemblen kiitetty suurteos, jonka ytimessä on tutkimustieto ympäristön tilasta sekä toivon ja toimijuuden valaminen kriisin keskelle. Hankkeessa tiiviisti mukana olleet neljä tutkijaa, Panu Pihkala, Unni Pulliainen, Marja Mesimäki ja Jaakko Kaartinen kirjoittivat yhteensä kymmenen blogia aiheesta Nesslingin Säätiön sekä Silentopian verkkosivuille 2021–2022.

Teoksen ohjaaja ja Sivuun Ensemblen taiteellinen johtaja Ninni Perko kuvailee teoksen syntyä seuraavasti: “Ihminen ihmettelee sai alkunsa puolivahingossa. Valmistimme Silentopiasta installaatiota Puistokatu 4 – Tieteen ja toivon talon avajaisnäyttelyyn. Halusin liittää installaatioon tiedeblogeja käsittelevän liveosuuden esiintyjien kanssa ja esitimmekin work in progress -version Puistokadulla elokuussa 2022.

Samoihin aikoihin Silentopiasta tuli ryhmälle vierailupyyntöjä. Suurikokoisen esityksen liikuttelu tilaajien toivomiin tapahtumiin ei kuitenkaan ollut mahdollista. Niinpä aloin kehitellä itsenäistä, moniin erilaisiin tiloihin sopivaa kiertueteosta, joka pohjautui Puistokatu 4:ssä esitettyyn versioon.”

Ihminen ihmettelee on teos, joka kutsuu yleisön ihmettelemään miten olla suhteessa ympäröivään elottomaan ja elävään maailmaan. Lajikatoa ruumiillistava ja kurkien huudosta lohtua ammentava teos tarjoaa tilaa surulle ja toivolle. Ritualistisessa teoksessa ympäristötutkimukselliset kysymykset rihmoittuvat liikkeeseen, livemusiikkiin ja runouteen.

Teoksessa esiintyvät tanssija, näyttelijä Kaisa Niemi, Suomi-palkittu muusikko Jarmo Saari sekä arvotutkija Jaakko Kaartinen ja muurahaistutkija, runoilija Unni Pulliainen. Silentopian tiedeblogitekstien lisäksi teoksessa kuullaan otteita Aulikki Oksasen ja Marko Järvikallaksen tuotannosta.

“Teoksen valmistaminen on ollut hedelmällistä. Sille on ollut tilausta ja työryhmä on syvällä aiheessa sekä keskinäisessä työskentelyssään Silentopian pitkän prosessin jäljiltä”, Perko kuvailee.

Ihminen ihmettelee saa ensi-iltansa Joensuun pääkirjastossa Yksin Sateessa -tanssifestivaalilla 25.11.2023. Tämän lisäksi teoksesta nähdään kolme esitystä tiedetapahtumissa marras-joulukuun aikana. 30.11. teoksesta esitetään katkelmia Sininen pallo -palkintojuhlassa Aalto-yliopiston Dipolissa. Sininen pallo on palkinto tulevaisuuden tekijöille ja toivon rakentajille ja sitä rahoittavat Tiina ja Antti Herlinin säätiö, Maj ja Tor Nesslingin säätiö sekä Svenska litteratursällskapet i Finland SLS. Palkinnon arvo on 100 000 €.

4.-5.12. Ihminen ihmettelee esitetään Oulun yliopiston tiedekasvatustapahtumassa, jonka järjestävät Oulun yliopiston tutkimusohjelma Biodiverse Anthropocenes sekä Ötökkäakatemia. Esitykset ovat kaikille avoimia ja suunnattu erityisesti Oulun yliopiston opiskelijoille.

Työryhmä ja tuotanto
Konsepti, koreografia ja ohjaus: Ninni Perko
Esiintyjät: Kaisa Niemi, Unni Pulliainen, Jaakko Kaartinen, Jarmo Saari
Musiikki: Jarmo Saari
Tekstit: Panu Pihkala, Marja Mesimäki, Unni Pulliainen, Jaakko Kaartinen, Aulikki Oksanen, Marko Järvikallas
Tuottaja: Inari Pesonen
Tuotanto: Sivuun Ensemble
Tukijat: Taiteen edistämiskeskus, Helsingin kaupunki, Uudet klassikot – Nya klassiker

Esitykset
25.11. klo 13.30, Joensuun pääkirjasto, Yksin Sateessa -festivaali | Ensi-ilta
30.11. klo 16.30, Sininen pallo -palkintojuhla, Dipoli, Aalto-yliopisto, Espoo (katkelmia esityksestä)
4.12. klo 19.30, Ravintola Voimala, Oulu
5.12. klo 13.00, Oulun yliopiston Saalastinsali, Oulu
Kaikkiin esityksiin on vapaa pääsy.

Pressiliput, lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Inari Pesonen, tuottaja
inari.pesonen@sivuun.net