Sivuun Ensemble: Kylmäketju (tanssielokuva). Kuva: Tanja Ahola.

Suomalainen tanssielokuva jälleen nosteessa maailmalla

Tanssiteatteriryhmä Sivuun Ensemblen tanssielokuva Kylmäketju on valittu tanssielokuvafestivaaleille Barcelonaan ja Washingtoniin.

Sivuun Ensemblen tanssielokuva esitetään Barcelonassa, Espanjassa osana Spring Dance Film Festival tapahtuman ohjelmistoa 5.-21.4.2021, sekä lokakuussa Capitol D.C. Festivaaleilla Washingtonissa, Yhdysvalloissa. Elokuva on syntynyt sisarteoksena ylisukupolvisia tarinoita käsittelevälle Turun yliopiston Juuret-tutkimushankkeelle.

Akateemikko Marjo Kuuselan, Ninni Perkon, Krista-Julia Arppon ja yli 30 naisen tulkitsema Kylmäketju sukeltaa sukujen vaiettuihin tarinoihin ja tuo esiäitien selviytymiskeinojen ja heitä kantaneen voiman vaikutukset tähän päivään. Esiintyjät ovat 25-90-vuotiaita naisia. Elokuvan liikekieli muodostuu ekspressiivisestä tanssista ja fyysisen teatterin tekniikoista. Estetiikaltaan absurdi maailma juontaa kuvastonsa unien symboliikasta. Elokuvan kantaesitys oli 28.11.2020 Kuopio Tanssii ja Soi -festivaaleilla, jossa se sai yleisöltä suursuosion ollen festivaalin eniten toistettu elokuva. Kansainvälisessä levityksessä teos kulkee nimellä Cold Chain.

Poikkeukselliset ajat tekivät kekseliääksi

Elokuva on versonut taiteelle haastavasta ajasta, joka on kuitenkin myös poikinut taiteen tekijöille myös uusia mahdollisuuksia.

- Tämä koronan liikkeelle sysäämä projekti lähti elämään omaa elämäänsä, ja se on ihme taiteilijalle tässä ajassa! Se luo toivoa, sanoo koreografi ja taiteellinen johtaja Ninni Perko.

Lisätietoja antaa:

Ninni Perko

Taiteellinen johtaja

ninni.perko@sivuun.net

Linkit:

Sivuun Ensemble: sivuun.net

Spring Dance Film Festival platartistic.wixsite.com/springdancefilmfest/2021

Dancinema www.dancinema.co

Lisätietoja Sivuun Ensemblestä:

Sivuun Ensemble on vuonna 2011 perustettu ammattilaisista koostuva monitaiteinen tanssiteatteri. Tanssiteatterin lisäksi ryhmä on tehnyt soveltavaa taidetta mm. hoivalaitoksissa sekä yhteistyötä tutkimushankkeiden kanssa tuoden taiteen keinoja tutkimusaiheiden käsittelyyn. Ryhmää taiteellisena johtajana toimii palkittu koreografi Ninni Perko.