The Ground Beneath Her Feet. Kuva: Sara Pathirane. Kuvassa tanssija-koreografi Iina Taijonlahti.

Suomalaistaidetta esillä Palazzo Lucarinissa Italiassa

Kuvataiteilija Sara Pathiranen videoinstallaatio The Ground Beneath Her Feet avautuu italialaisessa nykytaidemuseossa Palazzo Lucarinissa 18. toukokuuta. Installaatio syntyy yhteistyössä kolmen suomalaisen tanssija-koreografin, Laura Pietiläisen (Michaela-The Queen of Fucking Everything), Iina Taijonlahden ja Suvi Tuomisen kanssa. Näyttelyn avajaisissa Pietiläinen ja Taijonlahti esittävän myös soolotanssiteokset videoinstallaation teemoihin liittyen.

Sara Pathirane on tunnettu työskentelystään maalauksen laajennetulla kentällä mediataiteen ja maalauksen keinoin. The Ground Beneath Her Feet käsittelee ihmisen suhdetta maaperään sekä ihmiskehon haurautta ja voimaa. Teoksessa tanssija-koreografit käyvät vuoropuhelua Pathiranen ympäri maailmaa kuvaamien luontokohteiden kanssa. Liikkeen ja videoiden kautta näkyviin nousee mannerlaattojen liike, vanha puu Songshan-vuorella keski-Kiinassa, kylmä usvainen joki Suomen Lapissa ja kuiva vulkaaninen maaperä Lanzarotella, jonka pintaan vain jäkälä on onnistunut muodostamaan ohuen kerroksen kasvillisuutta kolmensadan vuoden kuluessa.

Palazzo Lucarini on Flash Art -taidelehden perustama nykytaiteen museo Trevissä, Italiassa. Sara Pathirane ja työryhmä pitää Trevissä myös työpajoja paikallisille nuorille ja lapsille, osallistaen heidät osaksi näyttelyn kokonaisuutta. Näyttelyn jälkeen videoteoksesta tulee elokuva mediataiteen ja tanssielokuvan festivaaleille.

Näyttely on avoinna 23.6.2019 asti.

www.palazzolucarini.it/xvi-edizione-di-officinedellumbria/

Näyttelyä tukee Taiteen keskustoimikunta.

Lisätiedot: laurapietilainen@hotmail.com

Kuvat: Sara Pathirane