Willman Dance Company: ÄIJÄ. Kuva: työryhmä.

Suomenlinnan harvoin yleisölle auki olevassa Kiväärigalleriassa tanssia sekä valo- ja äänitaidetta

Willman Dance Companyn uutuusteos Äijä on Suomenlinnan Kiväärigalleriassa tapahtuva taidekokonaisuus, joka käsittää päivisin auki olevan valo- ja äänitaidetta sisältävän näyttelyn Äijän museo ja iltaisin tapahtuvan ÄIJÄ-tanssiesityksen. Äijä irrottaa katsojan urbaanista ympäristöstä uniikkiin, historialliseen paikkaan taiteen äärelle. Näyttely avautuu 14.8. ja tanssiesitys nähdään 17.–26.8.

Äijä tutkii feminiinin ja maskuliinin energian välisiä valtarakenteita peilaten vanhojen sukupuoliroolien ja tämän päivän ajattelutapojen ristiriitoja. Mitä ihminen saa ja voi olla polarisoituvassa ajassamme? "Esitys kysyy, kuinka haastavaa on omien etuoikeuksien tunnistaminen. Nykyajassa esiintyvät erilaiset ilmiöt pakottavat tiedostamaan valtarakenteita. Kiväärigallerian paksujen muurien sisälle kätkeytyvä tila tarjoaa ainutlaatuisen, aikaa kommentoivan ympäristön monitaideteoksellemme”, koreografi Marjaterttu Willman toteaa.

Kiväärigalleria ei normaalisti ole yleisölle avoinna. Esityksiin suositellaan pukeutumaan lämpimästi.

ÄIJÄ (tanssiesitys)
Koreografia, ohjaus, konsepti Marjaterttu Willman
Äänisuunnittelu Tatu Vanhatalo
Valosuunnittelu Eero Alava
Pukusuunnittelu Aapo Siikala
Esiintyjät Emmi Pennanen, Jukka Tarvainen

to 17.8. klo 18 ensi-ilta
pe 18.8. klo 18
la 19.8. klo 19
to 24.8. klo 18
pe 25.8. klo 18
la 26.8. klo 19

Liput 20,50/17,50/16,50.
HUOM! Kiväärigalleria ei ole esteetön tila. Suositusikä 13+.

Äijän museo -näyttely auki Kiväärigalleriassa (maksuton) 14–26.8. ma-la klo 12–16 sekä 30 min. esitysten jälkeen.

Äijä on osa Tanssin Voima -festivaalia 2023. Tänä vuonna festivaali tapahtuu kahdessa paikassa. Muut esitykset nähdään syyskuussa Kanneltalossa.