Sokkojamit Kuva: Marko Mäkinen

Tekoälypuolue Malmössä, Ekokylä Instagramissa ja Sokkojamit Berliinissä

Kaiken keskuksen monipuolinen kansainvälinen toiminta kantaa hedelmää tänä keväänä, kun yhteiskonseptia tekoälypuolueesta esitetään Ruotsissa, digitaalinen esitys Eco Village saa ensi-iltansa Malmössa ja Sokkojamit matkaavat Berliiniin.

Kaiken keskuksen aloitteesta Triage Live Art Collective (Australia),  Bombina Bombast (Ruotsi) ja First Kiss Production (Norja) -ryhmien kanssa kansainvälisenä yhteistyönä kehitettyyn alkuperäiskonseptiin perustuva AI-partiet sai ensi-iltansa Malmön kaupunginteatterissa 10.3.2023 Bombina Bombastin ja Unga Malmö Stadsteaternin yhteistuotantona. Poliittinen puolue AI-partiet on avannut uuden päämajan Malmössä. Puolueen johtaja ei ole ihminen vaan tekoäly! Puolueen mielestä tekoäly on fantastinen johtaja - se on puolueeton, sillä on täysin faktoihin perustuvat aivot äärettömällä kapasiteetilla, eikä sen tarvitse koskaan nukkua! Tekoälypuolueen konsepti toteutettiin ensimmäistä kertaa maailmassa Suomessa Mad House Helsingin ohjelmistossa Kaiken keskuksen teoksessa Koneälypuolueen puoluekokous (2018). Pohjoismaista yhteishanketta on tukenut Nordisk Kulturfond.

Niin ikään Malmössä saa toukokuussa 2023 ensi-iltansa digitaalinen esitys Eco Village. Teos on Bombina Bombastin ja Sydhavn Teaternin yhteistuotanto, ja se on toteutettu yhteistyössä Kaiken keskuksen kanssa. Eco Village on poliittinen satiiri eristäytyneestä utopiasta, jonka yhteisö elää pehmeän Instagram-filtterin suodattamana. Asukkaat elävät sopusointuista elämää luonnon kanssa, varpaat mullassa ja maaemon perunat suussa - tai siltä se ainakin filtterin läpi näyttää. Kuinka he voivat olla online 24/7? Vähitellen paratiisipuutarhan halkeamat tulevat näkyviin. Kun kulissit alkavat kaatua, nähdään kenen kustannuksella ylläpidetään mielikuvaa täydellisestä, kestävästä yhteiskunnasta. Kaiken keskuksen taiteellinen johtaja Samee Haapa on osallistunut esityksen tekoon tutkijana avaten työryhmälle erityisesti suostumukseen liittyviä kysymyksiä vuorovaikutteisissa esityksissä. Esitys on ensisijaisesti digitaalinen kokemus verkkoyleisölle, mutta muutamalla on mahdollisuus osallistua esitykseen paikan päällä. Seuraa @ecovillageperformance instagramissa saadaksesi lisätietoja.

Kaiken keskus on myös aloittanut uudenlaisen kansainvälisen yhteistyön mallin keskittymällä seuraavien vuosien ajan tietyille maantieteellisille alueille. Ensimmäisenä alueena on Saksa ja erityisesti Berliini. Uudella mallilla pyritään pois pistemäisiin keikkoihin perustuvasta kansainvälisen yhteistyön mallista kohti moninaisempaa vuorovaikutusta tietyn alueen kanssa. Tätä kautta Kaiken keskus tutkii esittävien taiteiden vihreää siirtymää ja vähentää ympäristölle aiheutuvaa kuormitusta kun matkustamisen määrä vähenee ja matkoja voidaan toteuttaa paremmin maata pitkin.

Yhteistyömalli laitetaan liikkeelle kevyillä esitysmuodoilla eli Kaiken keskuksen erikoisjameilla. Kontakti-improvisaatioon perustuvat Sokkojamit järjestettiin Berliinissä ensimmäistä kertaa loppuvuodesta 2022 ja seuraavat järjestetään huhtikuussa 2023. Sokkojameissa katseen tilapäinen poistaminen antaa mahdollisuuden herkistyä syvempään, hienovaraisempaan ja aistirikkaampaan tanssiin ilman näköaistin kontrollia. Ensi syksynä Berliiniin viedään uusin jamikonsepti Aistijamit. Samalla valmistellaan ensimmäistä immersiivistä yhteistuotantoa, joka toteutetaan myöhemmin sekä Helsingissä että Berliinissä.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Samee Haapa (taiteellinen johtaja)
centerforeverything@gmail.com