Kuva: Mikko Ijäs

Tiedettä ja taidetta yhdistelevä kansainvälinen hanke paljastaa miksi ihminen alkoi tehdä taidetta

The Origins : Fragments of the Hunt

- tiedettä ja taidetta yhdistelevä kansainvälinen hanke paljastaa miksi ihminen alkoi tehdä taidetta

The Origins -elokuva ja sen soundtrack The Origins : Fragments of the Hunt Original Motion Picture Soundtrack ja Fragments of the Hunt -kirja on nyt julkaistu.

The Origins on elokuva inhimillisen kulttuurin juurista ja se esittää ainutlaatuisen ajatuksen taiteen synnystä ihmisen mielikuvituksen ja väsytysmetsästyksen hybridinä. Elokuvassa kuvataan Pohjois-Namibiassa, Kalaharin autiomaassa elävän ju/’hoan-metsästäjä-keräilijöiden elämää sekä Pohjois-Meksikon tarahumara-kansaa, jonka kulttuurin keskiössä on edelleen seremoniallinen kestävyysjuoksu. Sierra Madren kuparikanjoneissa järjestetään vuosittain 80 kilometrin juoksukilpailu tukemaan alkuperäiskansojen kulttuuria. Caballo Blanco -kilpailua on järjestetty vuodesta 2003 alkaen. Elokuva kuljettaa kahta tarinaa, joista ensimmäinen kuvaa symbolisen kulttuurimme syntymistä väsytysmetsästyksen seurauksena. Toinen tarina kertoo siitä miten moderni maailma pyyhkäisee alkuperäiskansoja tieltään. Elokuvassa on myös laajalti namibialaista, ranskalaista, suomalaista, norjalaista ja pohjoisamerikkalaista kalliotaidetta sekä luontokuvia.

Elokuvan monisävyisestä musiikista vastaa säveltäjä Maija Kaunismaa. Elokuvan ääniraidalla esiintyy Vox Aurea -kuoro (johtaja Sanna Salminen), saksofonisti Jukka Perko ja kurkkulaulaja Imre Peemot. Puolet elokuvan tuotoista lahjoitetaan alkuperäiskansojen tukemiseen Namibiassa (Nyae Nyae Conservancy) ja Meksikossa (Norawas de Rarámuri). Elokuva täydentää taiteen tohtori Mikko Ijäksen väitöskirjaa Fragments of the Hunt (Aalto 2017).

"The Origins on kaunis, ajatuksella tehty ainutlaatuinen tutkimusmatka ihmisen alkuperän, taiteen, metsästyksen ja juoksemisen syvimpiin juuriin. Elokuva inspiroi ja vie sinut kiehtovalle matkalle.”
- Dr. Daniel E. Lieberman, Evoluutiobiologia, Harvard University, Cambridge, Yhdysvallat

LÖYDÄT ELOKUVAN, LEVYN JA KIRJAN TÄÄLTÄ

The Origins -elokuva Vimeo

The Origins -elokuvan soundtrack Apple Music ja Spotify

Fragments of the Hunt -kirja Apple Books

SEURAA THE ORIGINS -ELOKUVAA

Facebook: https://www.facebook.com/OriginsMovie

Kotisivut: https://theorigins-movie.com

PRESSIKUVAT

LISÄTIEDOT JA HAASTATTELUPYYNNÖT

Mikko Ijäs
mikkoijas@me.com
+358509122944

Elokuvan julkaisua ovat tukeneet Aalto-yliopisto, AVEK, Helsingin kaupunki, Kansan Sivistysrahasto, Kordelinin rahasto ja Taiteen Keskustoimikunta.

Asiasanat

dokumenttielokuva, mykkäelokuva, taide-elokuva, kokeellinen elokuva, musiikkielokuva, Afrikka, Namibia, Kalahari, Meksiko, Sierra Madre, Kuparikanjonit, Suomi, Keski-Suomi, Saraakallio, Hitonhauta, Norja, Alta, Ranska, Dordogne, Yhdysvallat, Oregon, alkuperäiskansat, mesästäjä-keräilijät, san-kansa, kalliotaide, luolamaalukset, argeologia, taidehistoria, jäljitys, väsytysmetsästys, tanssi, laulu, transsi, muuntuneet tietoisuuden tilat, hallusinaatiot, Tarahumara, Born to Run, Caballo Blanco Ultramaraton, kestävyysjuoksu, ultrajuoksu, paljasjalkajuoksu, Mas locos, rauha, sosiaalinen yhdenvertaisuus, alkuperäiskansojen oikeudet, meksikon huumesota, psykologia, etnografia, paleoantropologia, kongnitiotieteet, maailmanmusiikki, etnomusiikki, elokuvamusiikki, jazz, ambient, kuoromusiikki, tuvalainen kurkkulaulu, yläsävellaulu, lapsikuoro, saksofoni, igil