Uppo-Nalle Orkesterin albumi Valtion Miehet julkaistaan digitaalisena levyn 20-vuotisjuhlan kunniaksi

Uppo-Nalle Orkesterin albumi Valtion Miehet (Universal Music 2020) on julkaistu uudelleen digitaalisilla julkaisualustoilla. Elina Karjalaisen Uppo-Nalle-kirjojen runoihin pohjautuva ja Maija Kaunismaan säveltämä albumi Valtion Miehet (Megamania 2000) on yksi suomalaisista lastenlauluklassikkolevyistä.

Digijulkaisulla kuullaan kymmenen Karjalaisen sanoittamaa ja Kaunismaan säveltämää runoa sekä katkelmia Uppo-Nalle-kirjoista, jotka esittää Uppo-Nalle Orkesteri. Orkesteriin kuuluvat Kaunismaan (koskettimet) lisäksi Mikko Holappa (rummut), Pirjo Laiho (laulu), Hannu Paananen (kertoja ja laulu), Markus Pulkkinen (kitara) ja Rami-Jussi Ruodemäki (basso) sekä Yrjänä Sauros (laulu).

Säveltäjä Maija Kaunismaa (s. 1974) kuuluu sukupolveen, joka kasvoi Karjalaisen lastenkirjojen parissa. Kaunismaa luki ja sävelsi 80-luvulla Karjalaisen kirjoittamia runoja Uppo-Nalle-kirjoista. Kaunismaa ja Karjalainen työskentelivät myöhemmin yhdessä materiaalin parissa 1990-luvun loppupuolella. Tästä yhteistyöstä koottiin ja julkaistiin Valtion Miehet -albumi sekä Valtion Miehet -nuottikirja (2000), jotka julkaisi Atte Blomin luotsaama Johanna Kustannus Oy.

Kaunismaa on säveltänyt runsaasti teatterimusiikkia viimeisen kahden vuosikymmenen aikana muun muassa Suomen Kansallisteatteriin. Hän on julkaissut kaksi sooloalbumia Liian Lyhyt Hame - Kertomuksia Keittiöstä (MuFarang/Bonnier 2011) sekä The Pine House Songs (Kaunismaa 2020). Kaunismaan elokuvamusiikkia voi kuulla The Origins : Fragments of the Hunt Original Motion Picture Soundtrack -albumilla (Kaunismaa & Ijäs 2020).

Kirjailija Elina Karjalaisen (1927–2006) tuotantoon kuuluu erilaisia kirjoja arkkipiispa Paavalista Reilaajan matkakirjaan. Hänen tunnetuin hahmonsa on kuitenkin jo vuodesta 1977 asti elänyt, kasvanut ja kehittynyt Uppo-Nalle, josta on ilmestynyt lukuisia graafikko Hannu Tainan kuvittamia kirjoja. Uppikset ovatkin levinneet sukupolvelta toiselle kymmenin tuhansin kappalein kirjoina sekä elokuvina, näytelminä ja musiikkina.

UPPO-NALLE ORKESTERI : VALTION MIEHET ON SAATAVILLA
Apple Music