Kuva: J-P Manninen

Uusi verkkokirja ´Tanssitaide, luokka ja ruumiillisuus - kirjoituksia yhteiskuntaluokasta ja taidetyöstä´ avaa yhteiskuntaluokan vaikutuksia taidetyöhön

Perjantaina 2.6.2023 julkaistu verkkokirja Tanssitaide, luokka ja ruumiillisuus - kirjoituksia yhteiskuntaluokasta ja taidetyöstä käsittelee luokkaisuuden läsnäoloa taiteen kentällä ja pyrkii tarjoamaan ehdotuksia moninaisten luokkataustojen huomioimiseen taideprosesseissa sekä -kasvatuksessa ja -koulutuksessa. Se on suomenkielinen verkkojulkaisu, joka ammentaa tanssitaiteen vapaan kentän Työväenluokkainen tausta ja ruumiillisuus -hankkeessa tehdyistä havainnoista sekä eri alojen luokkatutkimuksesta. Tekstit lähestyvät aihetta siis sekä kokemusten reflektoinnin että teoreettisen tiedon kautta. Julkaisu on osa Teatterikorkeakoulun julkaisusarjaa ja sen ovat toimittaneet Elsa Heikkilä, Laura Lehtinen ja Soile Lahdenperä.

"Näemme, että tämä julkaisu voi osaltaan tuoda luokkaisuuden ja siihen linkittyvän eriarvoisuuden näkökulmia mukaan yhteiskunnalliseen keskusteluun taidekentällä ja laajemmin. Tietoa lisäämällä on mahdollista kiinnittää huomiota rakenteisiin ja olla mukana luomassa tilaa erilaisille tekijöille ja tavoille tehdä", julkaisun toimittajat kirjoittavat.

Vaikka julkaisukokonaisuus käsittelee enimmäkseen kokemuksia tanssitaiteen kentällä, se on suunnattu yleisemmin taidealojen opiskelijoille ja ammattilaisille, kasvatusaloilla toimiville sekä kaikille yhteiskuntaluokan ja ruumiillisuuden suhteesta kiinnostuneille. Taiteilijoiden henkilökohtaiset kokemukset yhdistyvät tutkijoiden teksteihin luokkarakenteista avautuen yksityisestä yleiseen.

Julkaisuun ovat kirjoittaneet tanssitaiteilijat Riina Hannuksela, Elsa Heikkilä, Soili Huhtakallio, Virpi Juntti, Heli Keskikallio, Soile Lahdenperä, Laura Lehtinen, Aliina Lindroos, Anni Puuperä, Lotta Suomi, Virva Talonen sekä filosofian tohtori Taija Roiha ja filosofian tutkijatohtori Sanna Tirkkonen.

Julkaisun toteuttamista ovat tukeneet: Koneen säätiö, Taiteen edistämiskeskus, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun tanssitaiteen koulutusohjelma sekä tanssijantaiteen ja tanssinopettajan maisteriohjelmat.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Elsa Heikkilä heikkila.elsa@gmail.com, puh: 040 76 55 723