Kuva: Emiliano Verrocchio

Wild Thing on esitys kaupunkimaiseman kanssa Helsingin Kalasatamassa

Wild Thing -esitys on ohjattu kierros Kalasataman kaupunkimaisemassa, joka kutsuu havainnoimaan ja tunnustelemaan ympäristöä aistillis-ruumiillisesti. Kuulokkeilla kuunneltavan ääninauhan saattelemana osallistujia ehdotetaan kokeilemaan kaupunkimaiseman tuntuja, tekstuureja, kaikuja, värejä ja rytmejä liikkeen, ruumiin ja aistien kautta. Ehdotukset ovat ympäristöä seuraavia havainto- ja liiketehtäviä, ja niihin voi kukin osallistua haluamallaan tavalla. Kierros liikkuu Kalasataman kaduilla ja rakenteissa sotkeutuen alueen arkkitehtuuriin, materiaalisuuksiin, rytmeihin ja ilmavirtoihin. Esitys ehdottaa leikkisää suhteutumista kaupunkimaisemaan etsien villeyden pilkahduksia arkisessa ympäristössä.

Voisimmeko herkistyä aistilliseen dialogiin kaupunkimaiseman kanssa? Voisimmeko havaita arkisessa ympäristössä hitaasti tapahtuvia, näkyviä ja näkymättömiä muutoksia? Voisimmeko pysähtyä kaupunkimaiseman tuntuisen materiaalisuuden vaikuttavuuden äärelle ja kuunnella toiseutta?

Wild Thing on villeyden ilmentymiä käsittelevä sekä ekologista sensitiivisyyttä harjoittava moniosainen, tutkivalla otteella etenevä esitysprojekti. Työryhmä on työskennellyt vuodesta 2020 toteuttaen eri muotoisia esityksiä. Projekti risteyttää arkista maailmaa sekä spekulatiivista fantasiaa lempeällä anarkialla ja punk-henkisyydellä. Se on villeyden kanssa flirttailua, joka työskentelee immateriaalisten voimien sekä arkisten esineiden ja ympäristöjen kanssa vinouttaen suhdetta tuttuun ja tunnistettavaan. Projekti mielikuvittelee olemista, joka voisi olla vapaata ratiokeskeisyyden hallitsemasta ruumiillisuudesta, ja jossa villeys voisi päästä pilkahtelemaan.

Työryhmä: Heli Keskikallio, Taru Koski, Lotta Suomi, Miki Brunou ja Emiliano Verrocchio
Tuotanto: Circus Maximus, Mad Housen Helsinki ja Heli Keskikallio
Tukijat: Suomen Kulttuurirahasto Uudenmaan rahasto, Villa lante Institutum Romanum Finlandiae
Yhteistyökumppanit: Kauppakeskus Redi

Esitykset:

la 15.10. klo 14:00
su 16.10. klo 14:00

Esityksen kesto n. 1h 15min

Esitys on englanninkielinen, ja siitä on saatavilla suomenkielinen tekstiversio. Esitys on ilmainen.

Esitykseen mahtuu enintään 30 osallistujaa, ilmoittautuminen tästä linkistä

Kierros alkaa Redin vierestä Englantilaisaukiolta, Väre-taideteoksen edestä. Tarkemmat ohjeet aloituspaikalle lähetetään sähköpostitse ilmoittautumisen jälkeen. Esitys toteutetaan ulkona, joten pukeuduthan sään mukaan.

Reitti ei ole täysin esteetön, se sisältää kaksi vaikeakulkuista paikkaa. Jos tarvitset avustajan liikkumiseen niin kirjoita toiveesi ilmoittautumisen yhteydessä "muita tietoja" osioon.

Lisätiedot:
Heli Keskikallio heli.keskikallio@gmail.com