​Pehmeämpi perintä tuottaa usein parempaa tulosta

Teksti: Timo Sormunen

Koronakriisin myötä ovat lisääntyneet myös maksuhäiriöt. Saatavat kannattaa kuitenkin kotiuttaa joustavilla takaisinmaksujärjestelyillä, jotka räätälöidään asiakas- ja tapauskohtaisesti.

Koronapandemia on ajanut viime kuukausina ahtaalle niin kuluttajia kuin yrityksiä. Kun perinteinen tulovirta hidastuu tai ehtyy kokonaan, on myös oma maksukyky nopeasti koetuksella. Samalla kasvaa maksamattomien laskujen määrä.

Tämä on viime kuukausina havaittu myös perintä- ja rahoituspalveluja tarjoavassa Arvato Financial Solutionsissa. Toimitusjohtaja Harri Kanervan mukaan maksuviiveet ja -rästit ovat lisääntyneet, mutta perinteisen perinnän sijaan käytössä ovat nyt joustavammat ja pitkäjänteisemmät ratkaisut.

”Koronakriisi koettelee sekä myyjiä että asiakkaita. Siksi myös ratkaisujen on oltava sellaisia, joista hyötyvät molemmat osapuolet”, Kanerva selvittää.

Käytännössä se tarkoittaa, että maksuviiveisiin ja -rästeihin haetaan ratkaisuja kaikkien osapuolten yhteistyöllä. Se voi tarkoittaa esimerkiksi pidennettyjä maksuaikoja, maksujoustoja tai järjestelyä, jossa Arvato ostaa yrityksen erääntyneet saatavat ja vastaa myös niihin liittyvistä riskeistä.

Perintä on myös maineenhallintaa

Arvatossa asiakaspalvelu onkin erittäin keskeisessä roolissa.Toimintaon ratkaisukeskeistäja hyvä palvelu tärkeä osa asiakaskokemusta.

”Perintätilanne on asiakkaalle lähes poikkeuksetta hankala ja kiusallinen. Tämä on myös meilläarvatolaisilla hyvin tiedossa. Asiakaspalvelussa on nimetyt kontaktihenkilöt eikä velallista pallotellavirkailijalta toiselle. Tämä tekee toimintatavastamme hyvin ihmisläheistä”, Kanerva painottaa.

Koronakriisissä asiakaslähtöinen ja ymmärtävä ote korostuu entisestään, silläviime kuukausina ahdinkoonon ajautunut iso joukko niitäkin, jotka ovat aiemmin maksaneet laskut ajallaan. Taustalla voivat olla lomautukset, irtisanomiset tai oman liiketoiminnan nopea sakkaaminen – yleensä syy, johon ei ole voinut itse juuri vaikuttaa.

”Näiden uskollisten ja hyvien asiakkaiden perintä on hoidettava tyylikkäästi ja asiakaslähtöisesti. Näin he pysyvät asiakkaina myös koronakriisin jälkeen”, Kanerva muistuttaa.

Tässä tiivistyy toimitusjohtajan mukaan myös Arvaton monipuolinen osaaminen.

”Olemme strateginen kumppani, joka katsoo eteenpäin, huomioi molemmat osapuolet ja auttaa säilyttämään asiakassuhteet haastavissakin tilanteissa.”

Kun asiakas tuntee saavansa reilua kohtelua myös vaikeuksien keskellä, se todennäköisesti vain lujittaa asiakassuhdetta.

Maksuviiveisiin ja -rästeihin kannattaa hakea ratkaisuja kaikkien osapuolten yhteistyöllä. Se voi tarkoittaa esimerkiksi pidennettyjä maksuaikoja, maksujoustoja tai järjestelyä, jossa Arvato ostaa yrityksen erääntyneet saatavat ja vastaa myös niihin liittyvistä riskeistä.

Harri Kanerva

Toimitusjohtaja +358 4045496594