Tiedote -

Asuinpaikan nimi ei ole enne: Köyhäjoella vain prosentilla on maksuhäiriöitä. Alueelliset erot maksuhäiriöissä suuria

Suomen Asiakastieto Oy:n tutkimuksesta selviää, että ympäri Suomea on asuinalueita, joissa erittäin isolla osalla asukkaista on maksuhäiriöitä. Yli tuhannen täysi-ikäisen asukkaan asuinalueista prosentuaalisesti eniten maksuhäiriöisiä asuu Turun Pansio-Pernossa ja vähiten Pohjanmaan Luodossa.

Maksuhäiriömerkintöjä on noin 8,5 prosentilla suomalaisista. Kun maksuhäiriötä tarkastellaan postinumeroalueittain, on havaittavissa, että Suomessa on monia alueita, joissa maksuhäiriöisten asukkaiden osuus on merkittävä. Toisaalta monilla alueilla maksuhäiriöt ovat hyvin harvinaisia.

Yli tuhannen täysi-ikäisen asukkaan alueista prosentuaalisesti eniten maksuhäiriöisiä asuu Turun Pansio-Pernossa (22,5 %) ja Kotkan Hovinsaaressa (21,4 %) sekä Karhuvuoressa (21 %). Vähiten maksuhäiriöitä on taas Pohjanmaan Luodossa (1,3 %) ja Espoon Westendissä (1,4 %) sekä Laaksolahdessa (1,4 %).

Alle tuhannen asukkaan paikkakunnista hyvässä valossa näyttäytyy Yli-Kannus (0,5 %), Kaustisen Köyhäjoki (1,0 %) ja Kouvolan Muhniemi (1,1 %). Korkein maksuhäiriöalttius on vastaavasti Vantaan Veromiehenkylässä (26,7 %), Hämeenlinnan Katumassa (21,4 %) sekä Urjalan Nuutajärvellä (21,0 %). Tutkimuksessa olivat mukana alueet, joissa asuu yli 200 täysi-ikäistä henkilöä.

Asuinalueen tarkat maksuhäiriötiedot maksuttomasta palvelusta

Asiakastieto on koostanut avoimen palvelun, jossa kuluttaja voi helposti vertailla asuinalueiden maksuhäiriötilastoja. Palveluun syötetään alueen postinumero ja vastauksena saa mm. maksuhäiriöisten henkilöiden osuuden, maksuhäiriöiden määrän sekä mediaanisumman. Oman alueen maksuhäiriöalttiuden voi nyt myös jakaa kätevästi sosiaalisessa mediassa.

”Palvelu antaa kattavan katsauksen eri asuinaluiden maksuhäiriötilanteeseen. On toki muistettava, että alueiden sisälläkin voi olla vielä vaihtelua. Mielenkiintoista taustadataa on esimerkiksi mediaanisummat, jotka saattavat olla yllättävän isoja niillä alueilla, joissa maksuhäiriöisiä asuu suhteellisesti vähän. Luotolla myyvän onkin hyvä ymmärtää, että luottopäätösten on aina pohjauduttava laajaan tietämykseen, ei ennakko-oletuksiin”, liiketoimintajohtaja Jouni Muhonen korostaa.

Palvelu löytyy osoitteessa http://www.omatieto.fi/asuinpaikkani. Palvelun tiedot on koostettu Suomen Asiakastieto Oy:n tekemästä maksuhäiriötutkimuksesta. Mukana ovat postinumeroalueet, joilla asuu vähintään 200 ihmistä. Asukasluvut ovat Tilastokeskuksen vuoden 2014 tilanne, joka voi vaikuttaa varsinkin pienten alueiden maksuhäiriöalttiuksiin.

• luotettava tieto
  • maksuhäiriöt

Suomen Asiakastieto Oy on yksi johtavista yritysjohdon, taloushallinnon, riskienhallinnan sekä myynnin ja markkinoinnin tietopalveluyhtiöistä Suomessa. Tuotamme asiakkaiden päätöksentekoprosesseihin integroitavia sähköisiä palveluja, sopimusasiakkaille räätälöityjä verkkopalveluja sekä kaikille avoimia yritys- ja henkilötietopalveluja.

Jouni Muhonen

Liiketoimintajohtaja Henkilöasiakastieto +358 10 270 7408