Uutinen -

Tutkimustulokset osoittavat: Tikagrelori vähentää myös sydän- ja verisuoniperäisiä uusintatapahtumia sepelvaltimotautikohtauspotilailla

American College of Cardiologyn (ACC)  kokouksessa esiteltiin PLATO-lääketutkimuksen1 ala-analyysin tulokset2. Niistä saatiin lisänäyttöä siitä, että tikagrelori (BriliqueTM) vähentää sydän- ja verisuoniperäisiä uusintatapahtumia (kuten kiireellinen revaskularisaatio, toistuva iskemia, TIA-kohtaukset ja valtimoiden tromboosit yhteenlaskettuna) sepelvaltimotautikohtaus (ACS) -potilailla.

PLATO-tutkimuksen ala-analyysissä2 verrattiin AstraZenecan tikagreloria klopidogreelilla toteutettuun standardihoitoon. Tutkimustulokset osoittivat, että:

• tikagrelori vähensi sepelvaltimotautikohtauksen jälkeisiä sydän- ja verisuoniperäisiä uusintatapahtumia (sydänverisuonikuolema, sydäninfarkti, aivohalvaus, kiireellinen revaskularisaatio, toistuva iskemia, TIA-kohtaukset ja valtimoiden tromboosit yhteenlaskettuna) verrattuna klopidogreelihoitoon
  • tikagrelori vähensi sepelvaltimotautikohtauksen jälkeistä riskiä saada sydän- ja verisuoniperäinen uusintatapahtuma (sydänverisuonikuolema, sydäninfarkti ja aivoinfarkti yhteenlaskettuna) verrattuna klopidogreelihoitoon
  • verrattuna klopidogreeliin, tikagrelori lisäsi merkittäviä ei-ohitusleikkaukseen liittyviä vuototapahtumia TIMI:n verenvuotokriteeristöllä mitattuna. Toistuvat vuototapahtumat olivat kuitenkin kummassakin ryhmässä harvinaisia.

Tietoa tikagrelorista

Tikagrelori on suoraan vaikuttava ADP-reseptorin salpaaja ja kuuluu syklopentyylitriatsolopyrimidiineihin (CPTP)3. Tikagrelori on ensimmäinen suun kautta otettava palautuvasti sitoutuva ADP-reseptorin salpaaja.

Tikagrelori on veren hyytymistä ehkäisevä reseptilääke,jota määrätään yhdessä asetyylisalisyylihapon (ASA) kanssa. Lääke on tarkoitettu aterotromboottisten tapahtumien ehkäisemiseen akuuttiin sepelvaltimotautikohtaukseen (epästabiili angina pectoris, NSTEMI tai STEMI) sairastuneilla aikuisilla riippumatta siitä, hoidetaanko potilasta pelkästään lääkkeillä vai onko hoitomuotona pallolaajennus tai ohitusleikkaus.

Tietoa PLATO-tutkimuksesta

PLATO-tutkimus (A Study of PLATelet Inhibition and Patient Outcomes) oli laaja (18 624 potilasta 43 maassa) kaksoissokkoutettu, satunnaistettu tutkimus, jossa verrattiin tikagrelorin ja asetyylisalisyylihapon yhdistelmää klopidogreelin ja asetyylisalisyylihapon yhdistelmään ACS-potilailla. Tutkimus oli suunniteltu jäljittelemään tämänhetkistä ACS-potilaiden hoitoa.

PLATO-tutkimus osoitti,että hoidettaessa 54:ää potilasta tikagrelorilla klopidrogreelin asemesta vuoden ajan voitiin ehkäistä yksi aterotromboottinen tapahtuma (ei-fataali sydäninfarkti, sydän- ja verisuoniperäinen kuolema, ei-fataali aivohalvaus).

Tikagrelori osoittautui siten klopidrogreelia tehokkaammaksi valmisteeksi1.

PLATO-tutkimuksen päätulokset esiteltiin European Society of Cardiologyssa ja julkaistiin samanaikaisesti New England Journal of Medicine -lehdessä elokuussa 2009.1

Viitteet:

1. Wallentin L,et al. N Engl J Med 2009; 361:1045-1057,
  2. Kohli et al. Reduction in First and Recurrent Cardiovascular and Ischemic Events With Ticagrelor Compared With Clopidogrel in the PLATO Study. Posteri no 1164-84/84, esitetty American College of Cardiology kongressissa 2012.
  3. Briliquen valmisteyhteenveto

Lisätietoja:

Country Manager Jyrki Lönnfors, AstraZeneca Oy, puh. 010 23 010

ID: 76514 3/2012

Lehdistön yhteyshenkilö E, Communications Director, AstraZeneca Nordic MC +45 22937730.

Tervetuloa AstraZeneca !

AstraZeneca on maailmanlaajuisesti toimiva lääkeyhtiö, joka on erikoistunut kehittämään ja tuomaan markkinoille reseptilääkkeitä syövän, harvinaissairauksien, sydän- ja verisuonitautien, munuais- ja aineenvaihduntasairauksien sekä hengityselinsairauksien hoitoon. AstraZenecan päätoimipaikka sijaitsee Cambridgessä, Englannissa. Yhtiö toimii yli 100 maassa ja sen innovatiiviset lääkkeet ovat käytössä miljoonilla potilailla eri puolilla maailmaa.

AstraZeneca
Keilaranta 18