AstraZeneca PLC – neljännen vuosineljänneksen ja koko vuoden tulos

• Koko vuoden myynti laski 2 % kiinteän vaihtokurssin (CER) mukaan laskettuna $33 591 miljoonaan.
  • Crestorin, Symbicortin ja Seroquel XR:n myynti kasvoi vahvasti; uusilla markkina-alueilla neljännen vuosineljänneksen ja koko vuoden myynti kasvoi 10 % (CER).
  • Melkein $2 miljardin myyntituoton menetykseen vaikuttivat markkinoiden yleisen kilpailun lisäksi $1 miljardin menetys viranomaisten hinnoittelutoimenpiteiden seurauksena.
  • Koko vuoden käyttökate laski 4 % (CER) $13 167 miljoonaan.
  • Käyttökatemarginaali oli 39.2 %, jonka lasku 1,2 % (CER) hyötyi korkeammasta käyttökatteesta ja alhaisemmista myynti- ja hallintokuluista, jotka enemmän kuin tasapainottivat kasvaneita tutkimus ja tuotekehityskuluja ja alhaisempia muita tuottoja.
  • Koko vuoden osakekohtainen tuotto (Core EPS) nousi 7 % (CER) $7,28:aan.
  • Osakekohtainen tuotto (Core EPS) hyötyi osakkeiden alhaisemmasta merkintämäärästä johtuen niiden takaisinostoista sekä alhaisemmasta veroprosentista verrattuna viime vuoteen.
  • Koko vuoden raportoitu osakekohtainen tuotto (Reported EPS) nousi 29 % (CER) $7,33:een.
  • Etu Astra Techin myynnistä, joka ei sisältynyt osakekohtaiseen tuottoon kolmannella vuosineljänneksellä 2011, oli määrältään $1,08. Raportoidun osakekohtaisen tuoton kasvu-% hyötyi siitä tosiseikasta, että immateriaalinen arvonalennus, joka ei sisältynyt liiketuottoon, oli korkeampi vuonna 2010.
  • Neljännen vuosineljänneksen myynti säilyi muuttumattomana; osakekohtainen tuotto nousi 12 % (CER).
  • Osakkeenomistajien yhdeksän kuukauden nettokassatuotot nousivat 71 % $9 370 miljoonaan.
  • Koko vuoden osinko nousi 10 % $2,80:aan. Netto-osakkeiden takaisinosto-oikeus korotettiin $5,6 miljardiin vuonna 2011.
  • Hallitus ilmoitti vuoden 2012 suunnitelmista $4,5 miljardin netto-osakkeiden takaisinosto-oikeudeksi.
  • Yritys vahvisti jakson 2010 - 14 aiotut suunnitelmat koskien kokonaismyyntiä, marginaaleja sekä kassavirtojen hyödyntämistä.
  • Äskettäin lanseerattujen sekä tuotekehityksessä olevien tuotteiden riski sopeutettuna myyntiin aleni välillä $2 - $4 miljardia.
  • Yritys ilmoitti määrätyistä uudelleenjärjestelyhankkeista (ks. liite Financial Summary).

FINANCIAL SUMMARY

AstraZenecan konsernijohtaja, David Brennan totesi: ”Huolimatta voimistuneista hinnoittelupaineista ja yleisestä kilpailusta, suunnitelmallinen toimintamme tuotti hyvän tuloksen vuonna 2011. Vahvat kassavirrat tukivat merkittävästi osakkeenomistajien tuottojen kasvua sekä jatkuvia investointejamme tulevaisuuden kasvuun ja arvonnousuun. Sillä aikaa kun odotettavissa olevat, tulevat menetykset markkinoilla, tuovat pelkästään haasteellisia näkymiä vuodelle 2012, pysymme sitoutuneina pitkäaikaiseen ja fokusoituneeseen tutkimus- ja tuotekehitysstrategiaamme. Olemme tiedottaneet seuraavat askeleemme kaikkien osa-alueidemme tuottavuuden kasvattamiseksi ja näin parantaaksemme innovaatioinvestointiemme tuottavuutta."

Lisätietoja:
Country Manager Jyrki Lönnfors, AstraZeneca Finland, puh. +358 10 23010

ID: 69521 FI 02/2012

AstraZenecasta:
AstraZeneca on maailmanlaajuinen, innovatiivinen biofarmasia-alan yritys, joka keskittyy reseptilääkkeiden löytämiseen, kehittämiseen ja kaupallistamiseen. AstraZeneca on alan johtava lääkevalmistaja, joka panostaa ruoansulatuskanavan sairauksien, sydän- ja verisuonitautien, neurologisten sairauksien, hengitys- ja tulehdussairauksien, syöpäsairauksien ja tartuntatautien hoitoon. Vuonna 2010 AstraZenecan maailmanlaajuinen liikevaihto oli 33 miljardia Yhdysvaltain dollaria.

Lisätietoa osoitteista www.astrazeneca.fi tai www.astrazeneca.com.

Lehdistön yhteyshenkilö E, Communications Director, AstraZeneca Nordic MC +45 22937730.

Tervetuloa AstraZeneca !

AstraZeneca on maailmanlaajuisesti toimiva lääkeyhtiö, joka on erikoistunut kehittämään ja tuomaan markkinoille reseptilääkkeitä syövän, harvinaissairauksien, sydän- ja verisuonitautien, munuais- ja aineenvaihduntasairauksien sekä hengityselinsairauksien hoitoon. AstraZenecan päätoimipaikka sijaitsee Cambridgessä, Englannissa. Yhtiö toimii yli 100 maassa ja sen innovatiiviset lääkkeet ovat käytössä miljoonilla potilailla eri puolilla maailmaa.

AstraZeneca
Keilaranta 18