Tiedote -

AstraZenecan vasta-aineiden yhdistelmälle Evusheldille on myönnetty myyntilupa EU:ssa koronavirustaudin ehkäisyyn ennen mahdollista altistusta SARS-Cov-2-virukselle

Euroopan komissio on myöntänyt myyntiluvan AstraZenecan monoklonaalisten vasta-aineiden yhdistelmälle Evusheldille (tiksagevimabi ja silgavimabi) Euroopan unionissa koronavirustaudin ehkäisyyn ennen mahdollista SARS-Cov-2-altistusta aikuisille ja yli 12-vuotiaille, joiden paino on vähintään 40 kiloa1.

Myyntiluvan myöntämistä edelsi Euroopan lääkeviraston (EMA) ihmislääkekomitean (CHMP) myyntilupaa puoltava arviointilausunto, joka annettiin 24.3.2022.2

Euroopan komission hyväksyntä perustui tutkimukseen, jonka mukaan tiksagevimabin ja silgavimabin yhdistelmävalmistetta saaneilla oli 77 prosenttia pienempi riski sairastua oireiseen koronavirustautiin verrattuna lumelääkkeeseen. Ennaltaehkäisevä suoja virukselta kesti vähintään kuusi kuukautta. Tutkimuksessa tiksagevimabin ja silgavimabin haittavaikutukset olivat yleisesti ottaen lieviä, ja pienellä osalla tutkimukseen osallistuvista ilmeni reaktioita pistoskohdassa tai yliherkkyyttä.2

Lisätietoja:

AstraZeneca Nordic MC
mathias.pedersen@astrazeneca.com

Viitteet

1. Euroopan komissio. Union Register of medicinal products for human use. Saatavilla osoitteessa https://ec.europa.eu/health/documents/community-register/html/h1651.htm. Viitattu 29.3.2022.
  2. Euroopan lääkevirasto. EMA recommends authorisation of COVID-19 medicine Evusheld. Saatavilla osoitteessa https://www.ema.europa.eu/en/news/ema-recommends-authorisation-covid-19-medicine-evusheld. Viitattu 29.3.2022.

FI-8613-03-22-AZ

AstraZenecasta

AstraZeneca on maailmanlaajuinen innovatiivinen biofarmasiayhtiö, joka on erikoistunut kehittämään ja tuomaan markkinoille reseptilääkkeitä syövän, harvinaissairauksien, sydän- ja verisuonitautien, munuais- ja aineenvaihduntasairauksien sekä hengityselinsairauksien hoitoon. AstraZenecan päätoimipaikka sijaitsee Cambridgessä, Englannissa. Yhtiö toimii yli 100 maassa, ja sen innovatiiviset lääkkeet ovat käytössä miljoonilla potilailla eri puolilla maailmaa.

Lisätietoa saat osoitteesta www.astrazeneca.com ja www.astrazeneca.fi.

Lehdistön yhteyshenkilö E, Communications Director, AstraZeneca Nordic MC +45 22937730.

Tervetuloa AstraZeneca !

AstraZeneca on maailmanlaajuisesti toimiva lääkeyhtiö, joka on erikoistunut kehittämään ja tuomaan markkinoille reseptilääkkeitä syövän, harvinaissairauksien, sydän- ja verisuonitautien, munuais- ja aineenvaihduntasairauksien sekä hengityselinsairauksien hoitoon. AstraZenecan päätoimipaikka sijaitsee Cambridgessä, Englannissa. Yhtiö toimii yli 100 maassa ja sen innovatiiviset lääkkeet ovat käytössä miljoonilla potilailla eri puolilla maailmaa.

AstraZeneca
Keilaranta 18