Tiedote -

Kroonisen lymfaattisen leukemian hoitoon tarkoitettu Calquence-valmiste rajoitetusti peruskorvattavaksi

Lääkkeiden hintalautakunta (Hila) on hyväksynyt akalabrutinibia sisältävän Calquence-valmisteen rajoitetusti peruskorvattavaksi. Peruskorvattavuuden (40 %) voi saada 1.4.2022 alkaen.1

Korvattavuusoikeus koskee akalabrutinibin käyttöä monoterapiana kroonisen lymfaattisen leukemian hoitoon aikuispotilaille, jotka ovat saaneet sairauteensa vähintään yhtä hoitoa, tai ensilinjan hoitona potilaille, joilla on 17p-deleetio tai TP53-mutaatio.1

Krooninen lymfaattinen leukemia (KLL) on valkoisten verisolujen, B-lymfosyyttien eli immunologisten solujen syöpäsairaus, joka on useimmiten hitaasti etenevä.2

Lisätietoja:
Nea Aspiala
Viestintäpäällikkö, onkologia
AstraZeneca Nordic MC
nea.aspiala@astrazeneca.com

Viitteet:

1. Lääkkeiden hintalautakunta, korvausjärjestelmään hyväksytyt valmisteet, https://www.hila.fi/content/uploads/2022/02/Tiedote-14.2.2022.xlsx. Viitattu 22.3.2022.
  2. Salonen J. KLL eli krooninen lymfaattinen leukemia. www.terveyskirjasto.fi. Lääkärikirja Duodecim. Kustannus Oy Duodecim 3.3.2019. Viitattu 22.3.2022.

FI-8588-03-2022-ONC

AstraZenecasta

AstraZeneca on maailmanlaajuinen tiedevetoinen biofarmasiayhtiö, joka on erikoistunut keksimään, kehittämään ja tuomaan markkinoille reseptilääkkeitä syövän, harvinaissairauksien, sydän- ja verisuonitautien, munuais- ja aineenvaihduntasairauksien sekä hengityselinsairauksien hoitoon. AstraZenecan päätoimipaikka sijaitsee Cambridgessä, Englannissa. Yhtiö toimii yli 100 maassa, ja sen innovatiiviset lääkkeet ovat käytössä miljoonilla potilailla eri puolilla maailmaa.

Lisätietoa saat osoitteesta www.astrazeneca.com ja www.astrazeneca.fi

Lehdistön yhteyshenkilö E, Communications Director, AstraZeneca Nordic MC +45 22937730.

Tervetuloa AstraZeneca !

AstraZeneca on maailmanlaajuisesti toimiva lääkeyhtiö, joka on erikoistunut kehittämään ja tuomaan markkinoille reseptilääkkeitä syövän, harvinaissairauksien, sydän- ja verisuonitautien, munuais- ja aineenvaihduntasairauksien sekä hengityselinsairauksien hoitoon. AstraZenecan päätoimipaikka sijaitsee Cambridgessä, Englannissa. Yhtiö toimii yli 100 maassa ja sen innovatiiviset lääkkeet ovat käytössä miljoonilla potilailla eri puolilla maailmaa.

AstraZeneca
Itsehallintokuja 6