AVAIN Yhtiöillä rakenteilla ennätysmäärä asuntoja

Kohtuuhintaiselle asumiselle riittää kysyntää myös taloudellisesti vaikeana aikana. AVAIN Yhtiöillä on rakenteilla yli 700 vuokra- ja asumisoikeusasuntoa pääkaupunkiseudulla ja muissa kasvukeskuksissa. Tavoitteena on tarjota kohtuuhintaista asumista erilaisiin asumisen tarpeisiin. Hankkeiden arvo on lähes 100 miljoonaa euroa.

Avain Yhtiöillä on työn alla ennätysmäärä kohteita kasvukeskuksissa. Suurin osa asuntotuotannosta kohdistuu pääkaupunkiseudulle ja kehyskuntiin, jotka ovat voimakkaimmin kasvavia alueita. Rakenteilla on tällä hetkellä 711 asuntoa, jotka jakaantuvat asumisoikeus-, hitas-, palvelu- ja vuokra-asuntoihin. Vuokra- ja palveluasuntoja on valmistumassa 291, asumisoikeusasuntoja 411 ja hitas-asuntoja 9.

"Kohtuuhintaiselle asumiselle on kysyntää, ja varsinkin asumisoikeusasuntojen myynti on selkeästi piristynyt vaikeamman edellisen vuoden jälkeen", sanoo AVAIN Yhtiöiden myynti- ja markkinointijohtaja Elias Kiviranta.

Asumisoikeus on kohtuuhintainen ja riskitön asumisen muoto. Asumisoikeusmaksu on vain 15 % asunnon markkinahinnasta ja sen saa takaisin indeksitarkistettuna, kun asukas luopuu asunnosta. Lisäksi vastikkeet ovat markkinavuokraa selvästi edullisemmat.

Avain Yhtiölle valmistui yli 300 asumisoikeusasuntoa vuonna 2014, joten kasvua tälle vuodelle tulee lähes 40 prosenttia. Tavoitteena on pitää sama tuotantotaso myös jatkossa, mutta haasteena on uusien tonttien löytäminen erityisesti pääkaupunkiseudulla.

"Rakentamisen matalasuhdanne tulisi hyödyntää tekemällä etenkin asumisoikeusasuntoja. Näin voitaisiin parantaa urakoitsijoiden ja muun rakennusteollisuuden työllisyyttä, kun valmistuneiden kohteiden kauppa käy nihkeästi. Asumisoikeustuotannolla tulisi myös tasapainottaa uusien asuinalueiden asukasrakennetta", AVAIN Yhtiöt- konsernin toimitusjohtaja Perttu Liukku linjaa.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Perttu Liukku, AVAIN Yhtiöt, puh. 020 7624 710

Myynti- ja markkinointijohtaja, Elias Kiviranta, AVAIN Yhtiöt, puh. 020 7624 788

AVAIN Yhtiöt -konserniin kuuluvat AVAIN Rakennuttaja, AVAIN Asumisoikeus, AVAIN Palvelukodit, AVAIN Vuokrakodit, Aari Isännöinti ja Renevo. Ne ovat erikoistuneet rakennuttamisen, rakentamisen, teknisten ja hallinnollisten kiinteistöjohtopalvelujen, isännöintipalvelujen sekä asumisen palvelujen tuottamiseen. Yhtiön toiminta keskittyy Suomen suurimpiin kaupunkeihin ja kasvukeskuksiin. AVAIN Yhtiöt- konsernin liikevaihto oli 60 M€ vuonna 2014 ja asuntoja lähes 6000. www.avainyhtiot.fi

• avain asumisoikeus